Wood vertelt geen lineair verhaal volgens de conventies, maar hanteert grove
streken. Hij koppelt flarden uit Violeta’s bestaan via een associatieve montage
aan elkaar en probeert zo haar essentie bloot te leggen. Een rode draad die
door alles heen loopt, is het interview dat de zangeres gaf op de nationale
televisie in 1962. Ze pareert daarin scherpe vragen met scherpere antwoorden, is
grappig en laat haar kwetsbare kant zien. Vanuit dit interview flitsen we naar
sleutelmomenten in haar leven, die tevens een mooi tijdsbeeld van Chili vormen.
Een drinkende vader die de dorpsjoker was, maar ook een geliefd onderwijzer en
muzikant, is het beginpunt van haar carrière als artiest. Met zijn oude gitaar
bezingt ze het armoedige bestaan. De eerste keer dat we dat daadwerkelijk horen
is trouwens pas relatief laat. Na ruim twintig minuten zingt ze met galmende
stem het eerste, prachtige lied. De film krijgt er direct een warme, haast
magische sfeer door, die fijn contrasteert met de stijl van de beelden – stoffig
en hard, gedrenkt in een beperkt kleurenpalet van beige-, bruin- en geeltinten
.
Francisca Gavilán geeft de vele verschillende kanten van Violeta overtuigend
vorm. En dat is niet bepaald een makkelijke opgave, aangezien de Chileense op
zijn zachtst gezegd nogal complex in elkaar stak. Zo liet ze zonder al te veel
schuldbetoon haar kinderen voor langere tijd in de steek om de wereld over te
reizen voor haar kunst, en politiek – al wordt dat laatste in de film wat
onderbelicht. Tegelijk was ze een gedreven vrouw, sociaal geëngageerd, vol
liefde voor de mensen om haar heen. Liefde die in haar relatie met de Zwitserse
fluitist Gilbert Favre juist weer omsloeg naar wanhopige jaloezie. Gavilán
speelt het allemaal met een nonchalante intensiteit en creëert een zoekend
personage dat je ondanks haar tekortkomingen gaat bewonderen.
Uiteraard zijn er tal van liedjes uit het oeuvre van Parra te horen. Het mooiste
zit richting het einde – rauw vloekt ze een nummer en legt de krochten van haar
ziel bloot terwijl een storm haar dromen aan flarden probeert te scheuren. Veel
krachtiger kan een scène niet zijn.
De film is uiteindelijk wel aan
de lange kant. Niet alle scènes zijn even interessant en de montage had
compacter gemogen. Een enkel, maar niet onbelangrijk minpunt.
Het leven van de Chileense Violeta Parra – zangeres, kunstenares, moeder – was tumultueus. De vele hoogte- en dieptepunten die het kende werden veelal getriggerd door haar eigen creatieve geest, manische karakter en haperende instincten. Regisseur Andrés Wood neemt dit alles als dankbare basis voor een fraai gefilmde, impressionistische biopic. Vol prachtige Chileense folkmuziek.