Dat dat niet lukte, kwam mede omdat Hoover er niet voor terugdeinsde geheime
informatie te misbruiken; ‘kennis is macht’ luidde niet voor niets zijn
lijfspreuk. Zijn eigen privéleven schermde hij volkomen af; alleen Helen Gandy,
die een huwelijksaanzoek kordaat afsloeg maar wél een leven lang aan Hoovers
zijde bleef als secretaresse, en zijn rechterhand Clyde Tolson waren op de
hoogte van zijn plannen.
De film begint aan het einde van de jaren
zestig in Washington, als Hoover zijn levensverhaal begint te dicteren om zijn
rol in de geschiedenis veilig te stellen. Zo wordt direct duidelijk dat zijn
levensmissie was Amerika en de Amerikanen te beschermen tegen de bolsjewistische
communisten (‘Communism is not a political party, it is a disease’, zegt hij in
voice over). Op die manier is ook van meet af aan duidelijk dat we te maken
hebben met een onbetrouwbare verteller; het is Hoovers verhaal – géén objectieve
geschiedenisles, zo dat bestaat.
In het vervolg schakelt
Eastwood heen en weer tussen het ‘heden’ en de tijd waarover Hoover vertelt
. En is te zien hoe een wereldvreemd moederskindje (
Judi Dench is uitstekend als zijn veeleisende moeder) verandert in een
onaantastbare mogul; een man die korte metten maakt met bestaande én
vermoedelijke bedreigingen en iedere gelegenheid aangrijpt de macht en middelen
van zijn veiligheidsdienst te vergroten.
Eastwood koos ervoor de
jonge en de oude hoofdrollen te laten spelen door dezelfde acteurs, wat niet in
alle gevallen even goed uitpakt.
Leonardo DiCaprio overtuigt als Hoover; hij wordt vanwege zijn
transformatie als voorname Oscar-kandidaat gezien.
De make-up en
protheses die
Naomi Watts en
Armie Hammer (nog het meest bekend van zijn formidabele dubbelrol als de
tweeling Winklevoss in The Social Network) in de oude Gandy en Tolson moeten
veranderen zitten echter danig in de weg. Beiden lijken weggelopen uit een
derderangs no-budgethorrorfilm.
De film is aan de lange kant, de
continue sprongen in de tijd maken J. Edgar bovendien langdradig. Maar het
belangrijkste bezwaar is het scenario van
Dustin Lance Black (die toch een Oscar won voor zijn script voor de biopic
Milk).
Het gebrek aan scherpte en focus zorgen ervoor dat J.
Edgar niet overtuigt als biopic, noch als drama. Zo grijs en grauw als het
kleurenpalet is, zo bloedeloos blijft het toch allesbehalve saaie verhaal van
Amerika’s meest legendarische ‘crime fighter’. Zelfs DiCaprio in topvorm kan
daar maar weinig aan veranderen.
Clint Eastwoods J. Edgar vertelt het onwaarschijnlijke levensverhaal van J. Edgar Hoover. Aan het begin van de jaren twintig mocht hij naar eigen inzichten het Bureau of Investigation optuigen, de voorloper van de FBI, waarvan hij tot zijn dood in 1972 directeur bleef. Hij diende onder acht Amerikaanse presidenten, van wie er ten minste vier hebben geprobeerd hem te ontslaan.