Held of hufter? Dat is het oordeel dat de kijker van Doodslag moet vellen
over ambulancechauffeur Max (
Theo Maassen). Max slaat op een avond per ongeluk een ‘kutmarrokaan’ dood
die hem, onderweg naar een zware bevalling, de weg verspert. Maar zo simpel ligt
het natuurlijk niet. Want deze Mo was nou juist de jongen die het opstootje
probeerde te sussen. En als Max zich geen weg had gebaand door de dwarsliggende
jongens, had dat aan moeder en kind de kop gekost. En zo volgt er nog een reeks
complicerende factoren.
Het gegeven van de film is akelig actueel.
Denk aan de doelman van AZ, die net voor de kerstdagen een losgeslagen
Ajaxsupporter hard natrapte. Of aan onze premier die voor het oog van de natie
bekvocht met Geert Wilders. ‘We willen de samenleving terugveroveren op de
hufters,’ oreerde Rutte negen maanden eerder in een interview met de Volkskrant
. Die besmeurde belofte heeft het tot motto van de film geschopt.
Maar het kan nog gekker. In de sleutelscene van Doodslag, vlak voor de fatale
klap, roept Mo naar Max: ‘Doe normaal man!’ Waarop Max naar Mo schreeuwt: ‘Doe
zelf normaal!’ Die scene werd gedraaid in juni. Drie maanden voordat Rutte en
Wilders hem in de Kamer ‘naspeelden’.
Doodslag gaat over perceptie
. Over wat onder normaal of hufterig gedrag wordt verstaan. Doodslag is een
filmische hagepreek met knipoog en kloten, kritisch over de spektakelrol van
moderne media, over publiek als klapvee zonder eigen mening. Doodslag toont dat
oordelen makkelijk is, het slaafs volgen van regels en protocollen oppervlakkig
. Doodslag zegt: de waarheid is complex, we moeten beter naar elkaar luisteren,
niemand gaat vrijuit.
Dat geldt ook voor Theo Maassen, die met zijn
grimmige, sullige kop na TBS voor de tweede keer de hoofdrol in een film van
Kuijpers vertolkt. In 2008 vernielde hij tijdens een voorstelling de camera van
een fotografe, nadat hij zijn publiek had om advies had gevraagd. Het oordeel
dat zijn personage in Doodslag velt over een cabaretier (Gijs Scholten van
Aschat) die op vergelijkbare wijze zijn publiek bespeelt, is snoeihard. Jammer
genoeg zijn de theaterscènes met Max en de cabaretier tegelijk een beetje de
achilleshiel van de film, want door een overdaad aan tekst te statisch en een
tikje belerend.
Doodslag is een typisch product van Pieter Kuijpers (Van God Los, Off Screen, Dennis P., TBS): geworteld in de realiteit, met een tragische held als metafoor voor iets groters.