Twintig jaar na haar moeders gedwongen opname voor de moord op twee priesters
en een non reist de Amerikaanse Isabella naar Italië. Doel: een goed gesprek
over de duivelsuitdrijving die op het moment van de moorden bij moeder werd
uitgevoerd. Gelukkig wordt Isabella vergezeld door een professionele
verslaggever wiens camera tot niet geringe irritatie van de kijker op cruciale
momenten steeds de verkeerde kant op zal draaien.
Sinds William
Friedkins klassieker
The Exorcist zijn de regels van het genre schijnbaar in steen gehouwen. Ook
in The Devil Inside is demonische bezetenheid weer vooral een probleem voor
slanke vrouwen in nachthemden die geobsedeerd zijn door orale seks – uiteraard
alleen in woorden – en die hun lichaam als het even kan graag in onmogelijke
hoeken vouwen. Origami voor organen.
Daar voegt The Devil Inside
niets aan toe. Of het moet de schokkerige handcamera zijn die suggereert dat het
hier om een documentaire gaat. Maar ook die kennen we onderhand wel. Bovendien
maakte
The Blair Witch Project dertien jaar geleden al belachelijk wat hier
bloedserieus wordt opgediend: een horrorverhaal waarin het echte kwaad steeds
net niet te zien is.
Een thriller wil The Devil Inside nooit worden
, en horror al helemaal niet. Daarvoor zijn de gebeurtenissen te voorspelbaar.
Bijvoorbeeld wanneer Isabella geheel volgens verwachting ook zelf bezeten raakt
– de kijker was daar al vroeg voor gewaarschuwd – en dan seksuele toespelingen
begint te maken. Volgens Amerikaanse filmmakers is dat blijkbaar nog steeds het
domein van de duivel.
Maar The Devil Inside is vooral te knullig.
Wie haalt het in z’n hoofd om met een levensgevaarlijk bezeten vrouw in een auto
te gaan zitten? Zonder haar vast te binden? En dan veel te hard over smalle
wegen te rijden? Hier vormt het de grote finale van een verhaal dat nergens
overtuigt. Het maakt dat de film onbedoeld vooral goed werkt als mockumentary.
En daar past die website met ‘bewijsmateriaal’ waarnaar na Satans overwinning in
de slotscène verwezen wordt uitstekend bij.
Je kunt het Paramount niet kwalijk nemen dat de studio voortborduurt op het succes van lowbudget- horrorfilms als Paranormal Activity, maar dit zogenaamd journalistieke verslag van een mislukte duivelsuitdrijving is slaapverwekkend en voorspelbaar.