Toegegeven, Delpy’s film heeft een nogal andere toon. De situaties zijn
absurder, de dialogen komischer en van romantiek is weinig sprake. Delpy speelt
Française Marion die met haar Amerikaanse echtgenoot Jack (
Adam Goldberg) op bezoek is bij haar familie in Parijs. De twee hebben
doorlopend ruzie, de familie is verschrikkelijk, en ze lopen steeds ex-vriendjes
van Marion tegen het lijf. Al met al levert dat best een onderhoudende komedie
op, maar na anderhalf uur ben je ook wel blij om van dit zure stel te zijn
verlost.
Dat moet Delpy zelf anders hebben ervaren. Na vijf jaar
heeft ze een vervolg gemaakt: 2 Days in New York. Marion en Jack zijn intussen
uit elkaar, wat moeilijk een verrassing kan worden genoemd. Ze hebben samen nog
wel een kind gekregen, dat bij Marion woont, samen met haar nieuwe vriend Mingus
(
Chris Rock) en diens dochter uit een vorige relatie. Het moderne gezinnetje
woont in New York; de titel slaat op de twee dagen die ze doorbrengen met
Marions Franse familie, die langskomt om de opening van een kunstexpositie van
haar bij te wonen.
Werkten al die Fransozen in de eerste film al op
de zenuwen, in dit vervolg doen ze er nog een schepje bovenop. Marion zelf lijkt
wel psychotisch, haar zus Rose (Alexia Landeau) is een infantiele seksmaniak en
haar vader Jeannot (Delpy’s echte vader Albert) schijnbaar half seniel. Dan is
er nog Manu (Alexandre Nahon), de vriend van Rose en ex van Marion, die alleen
in staat is foute opmerkingen te plaatsen.
Het is duidelijk wat
Delpy voor ogen moet hebben gestaan: een comedy of manners in de geest van
Woody Allen, vol misverstanden, pijnlijk herkenbare situaties en als bonus
nog een paar levenslesjes. Karikaturen zijn in zo’n geval best geoorloofd, maar
Delpy maakt het wel erg bont. De cultuurclash is van het niveau Crocodile Dundee
: de Fransen stinken naar kaas, zijn altijd geil, lopen het liefst naakt rond,
zijn verzot op croissants en steken rustig een joint op voor een politiebureau.
Delpy vond het kennelijk nog net te ver gaan ze allemaal een alpinopet op te
zetten.
De dialogen worden intussen geleverd alsof het doortimmerde
toneelteksten zijn, vol rake observaties, terwijl de meeste scènes overkomen als
ter plekke verzonnen sketches. De acteurs valt daarbij weinig te verwijten –
eigenlijk speelt iedereen heel verdienstelijk, vooral Chris Rock als nuchtere
toeschouwer die alles over zich heen krijgt. Ook
Dylan Baker is memorabel in een bijrolletje.
Nee, alles wat
misgaat lijkt te wijten aan scenarist Delpy, die onzinnige wendingen blijkbaar
aanziet voor geestig absurdisme en scènes zonder kop of staart voor lekker
rafelige authenticiteit.
Op dit moment werkt Delpy met
Ethan Hawke aan Before Midnight, de derde film in de reeks van Richard
Linklater. Hopelijk toont ze zich daarin weer van haar charmantere kant. En laat
ze het uit haar hoofd nog een 2 Days-film te maken – deze personages komen we
liever nooit meer tegen.
In de romantische films Before Sunrise en Before Sunset van Richard Linklater wandelt een verliefd stel, gespeeld door Julie Delpy en Ethan Hawke, keuvelend door een Europese hoofdstad. Delpy schreef mee aan die producties en vond dat kennelijk zo inspirerend dat ze in 2007 zelf een film schreef en regisseerde – 2 Days in Paris – over, jawel, een verliefd stel dat keuvelend door een Europese hoofdstad wandelt.