Een kolossale, op het eerste gezicht nogal aanstellerige beslissing, maar de
film geeft langzaam maar zeker prijs waarom Nasser tot zijn daad komt. En ook
waarom zijn vrouw de viool heeft kapot geslagen.
Poulet aux prunes
– de titel slaat op een bekend Iraans gerecht: kip met pruimen, het
lievelingsgerecht van Nasser – is de tweede film van het schrijvers- en regieduo
Marjane Satrapi en Vincent Paronnaud. De eerste was de festivalhit
Persepolis, die in 2008 werd genomineerd voor een Oscar voor beste
animatiefilm (maar verloor van
Ratatouille).
Persepolis is gebaseerd op Satrapi’s gelijknamige
graphic novel, waarin ze vertelt over haar moeilijke jeugd in Iran (dan nog
Perzië) als dochter van communistische ouders, en over haar vertrek als
veertienjarige naar Europa.
Ook Poulet aux prunes is gebaseerd op
een graphic novel van Satrapi, maar minder autobiografisch. De film speelt zich
af in het Teheran van de jaren vijftig, ruim tien jaar voor Satrapi’s geboorte
in 1969, ten tijde van de door de Amerikanen gesteunde coup tegen de
democratisch gekozen premier Mohammad Mosaddegh.
De politieke
boodschap in de film is duidelijk aanwezig – Nasser is bijvoorbeeld verliefd op
de beeldschone maar onbereikbare Irane – maar Satrapi’s ambitie is groter.
Poulet aux prunes gaat vooral over universele thema’s als liefde, leven voor de
kunst en het maken van keuzes.
Net als in Persepolis is er weer een
goede balans gevonden tussen humor en ernst. Nieuw voor Satrapi en Paronnaud –
beiden afkomstig uit de graphic novel-scene – was dat Poulet aux prunes
voornamelijk live action is. Er moest gewerkt worden met acteurs. En niet de
minsten.
Satrapi en Paronnaud konden beschikken over internationale
sterren als
Isabella Rossellini (Italië/VS),
Maria de Medeiros (Portugal) en Chiara Mastroianni (Italië). Maar onbetwist
middelpunt is de Fransman
Mathieu Amalric. In
The Diving Bell and the Butterfly moest hij als volledig verlamde journalist
acteren met alleen zijn linkeroog; in Poulet aux prunes zijn het weer die grote
, wijd opengesperde ogen van Amalric die de aandacht trekken. Ze geven hem iets
cartoonesks, en zo past hij prima in de stripwerkelijkheid van Satrapi en
Paronnaud.
In het verrukkelijke Poulet aux prunes zijn we getuige van de laatste acht dagen in het leven van de wereldberoemde violist Nasser Ali. Die weigert namelijk verder te leven, omdat zijn vrouw zijn geliefde viool heeft kapot geslagen.