Louise Wimmer is geen white trash, maar woont wel noodgedwongen in haar Volvo
850 stationwagen, een lege familieauto, een doodskist op wielen. Met
schoonmaakbaantjes verdient ze te weinig om de opslag van haar spullen te kunnen
betalen. En het aangevraagde appartementje laat al maanden op zich wachten.
Toch is de film geen oefening in narigheid, maar een ongekunstelde
karakterstudie van een trotse vrouw die klem zit in crisistijd. ‘Huilen heeft
geen zin,’ zegt Louise, en praten over zichzelf doet ze al helemaal niet. Door
haar te volgen bij haar dagelijkse routines komen we beetje bij beetje meer over
haar te weten. Wat dat betreft heeft Louise Wimmer wel iets weg van Andrei
Zvyagintsevs recente film
Elena, zij het met minder suspense. De film doet ook denken aan het
indrukwekkende
L’emploi du temps van Gouden Palm-winnaar
Laurent Cantet, waarin een man lange tijd verzwijgt dat hij zijn baan kwijt
is. Ook zijn auto zat als een beschermende luchtbel om hem heen.
Louise Wimmer is het uitgekiende speelfilmdebuut van Cyril Mennegun, een
documentairemaker die in 2005 een portret maakte van een student van Algerijnse
komaf. Die heette
Tahar Rahim, de jonge acteur die in 2009 doorbrak met zijn hoofdrol in
Jacques Audiards gevangenisdrama
Un prophète.
Voor zijn speelfilmdebuut bewijst Mennegun zijn goede
oog voor aansprekende karakters opnieuw. Voor hij zijn pen op papier zette,
zocht hij eerst de actrice waarop hij zijn scenario zou bouwen. Een vrouw van
tegen de vijftig moest het zijn. Lang, met rood haar. Hij vond Corinne Masiero,
een bijrolactrice die de film draagt met een sterke, kalme, soms explosieve
présence. Vanaf volgende week is ze ook te zien in Jacques Audiards
De rouille et d’os.
Waar Mennegun in uitblinkt, is het tastbaar
maken van emoties in bedrieglijk terloopse, soms schilderachtige scènes. Zoals
het zwarte metaal van de Volvo de kleuren van zijn omgeving weerkaatst, zo wordt
Louise door anderen opgeroepen vooral haar representabiliteit in stand te
houden. Louise’s state of mind wordt in de impressionistische openingsscène
meteen al bloedmooi neergezet: met haar dronkemansogen in de
achteruitkijkspiegel, omgeven door dansende, onscherpe lichtpuntjes op de
beregende voorruit. Met Nina Simone om het voorbijrazende leven en verkeer te
overstemmen.