Werkt Brombergs enthousiasme aanstekelijk? Niet echt. Daarvoor is Le voyage
extraordinaire te weinig, nou ja, extraordinair. Aan Brombergs filmliefde zal
niemand twijfelen na het imponerende
L’enfer d’Henri-Georges Clouzot uit 2009, over de hel die Clouzot doorging
om zijn L’enfer gerealiseerd te krijgen. Maar hier is Brombergs quasi-opzwepende
voice-over nogal storend, ook al vertelt hij over interessante achtergronden.
Drie sterren voor de documentaire, vijf voor Voyage dans la lune zelf, die
steeds na Brombergs film vertoond zal worden.
Georges Méliès was een filmpionier die rond 1900 als eerste de fantasie in
de film bracht, na de realistische eerste filmopnamen van die twee andere
pioniers, de broers Lumière. Als zoon van een rijke Parijse schoenenhandelaar
had hij in 1888 het Théatre Robert-Houdin gekocht om voorstellingen als
goochelaar te geven. Dat wilde niet echt lukken. Maar in 1895 was Méliès
toeschouwer bij de presentatie van de Lumières eerste filmopnamen in Parijs en
raakte gefascineerd door de nieuwe gadget. Nadat hij per ongeluk ontdekte hoe je
met films trucs kon uithalen, kon Méliès zijn liefde voor magie naar het
filmdoek vertalen. Dat leidde in 1902 tot Voyage dans la lune, wat zijn
succesvolste film zou worden. Ruim een eeuw later kennen veel mensen nog steeds
dat beeld van die raket in het oog van de maan.
Méliès was een held
, maar een tragische held. Ingehaald door de vooruitgang – echte beelden van
ontdekkingsreizen en filmsterren verdrongen zijn studio-opnamen – werd zijn
bedrijf in 1923 failliet verklaard. Helaas verbrandde de filmmaker eigenhandig
het grootste deel van zijn films. Ook al kreeg hij 1929 tijdens een speciaal
georganiseerd gala eindelijk weer erkenning voor zijn baanbrekende werk, de
meeste films leken voor altijd verloren.
Hoewel aangetast door de
tijd, bleek in 2001 dat een kleurenprint van Voyage dans la lune al decennialang
in een Spaans filmarchief lag.. Le voyage extraordinaire vertelt over de
jarenlange restauratie die volgde – bijna 14.000 beelden werden ingescand en
aangevuld met beelden uit zwart-witprints, die dan weer werden ingekleurd – en
laat de kijker achter met een honger die vervolgens alleen met Voyage dans la
lune gestild kan worden. En inderdaad, daar was het Bromberg allemaal om te doen
. Missie volbracht.
Voyage dans la lune is de Avatar van het begin van de twintigste eeuw, vertelt de voice-over. Serge Brombergs Le voyage extraordinaire, een documentaire inleiding op de gerestaureerde kleurenprint van George Méliès’ Voyage dans la lune uit 1902, doet er alles aan om het spannend te maken.