Bickle wist niet tegen wie hij het had in die spiegel en Jonathan Flynn na al
die tijd eigenlijk ook niet. Hij beweert continu een groot schrijver te zijn –
Mark Twain, J. D. Salinger en hijzelf zijn de enige drie Amerikanen die de
moeite van het lezen waard zijn – maar eerst moet hij even met de realiteit zien
om te gaan. Een realiteit waarin hij uit zijn huis wordt gezet en zijn baan als
taxichauffeur verliest. En waarin hij noodgedwongen na jaren van stilte en
afwezigheid weer contact met zijn zoon zoekt. Die zoon is Nick, een rol van
Paul Dano, de andere Flynn die z’n leven op orde probeert te krijgen. Voor
geen van beiden is dat leven tot nu toe vriendelijk geweest, maar daar hebben ze
allebei een rol in gehad.
Want het zijn geen sympathieke figuren
die regisseur Paul Weitz laat zien en dat is precies wat Being Flynn interessant
maakt, ook al was dat gegeven nog sterker vervat in de memoires waar de film op
gebaseerd is, Just Another Bullshit Night in Suck City. Geschreven door een van
beide Flynns. Tot ver in de film weet je als kijker niet wie dat verhaal
vertelt en welke beweringen over de ander dus waarheid zijn, of leugen.
Zo lang de film zijn rauwe, grauwe toon houdt, voelt het verhaal echt. Is het
zelfs pijnlijk en ontroerend. Weitz speelt met het melodramatische gegeven van
verzoening door die steeds maar weer uit te stellen en zo lang de levens van de
twee protagonisten kunnen ontsporen houdt Being Flynn de aandacht vast. Helaas
wil Weitz zijn publiek uiteindelijk toch iets teveel tevreden stellen.
De film capituleert niet helemaal door alle eindjes keurig aan elkaar te knopen
, maar de meedogenloze werkelijkheid die in de eerste driekwart van de film
wordt geschetst, verliest aan het eind zijn geloofwaardigheid. Blijken de Fynns
toch in staat hun levens de goeie richting in te sturen en belanden we toch weer
even in een sprookje.
Het ligt er nogal dik bovenop, maar toch is een van de mooiste momenten in Being Flynn een scène waarin Robert DeNiro voor de spiegel staat en zich afvraagt waar zijn gezicht gebleven is. Een regelrechte verwijzing naar de beroemde spiegelscène uit Taxi Driver, waarin DeNiro als Travis Bickle met al die agressie voor de spiegel staat, klaar om de wereld te lijf te gaan.