Niet eens een gewoon burgermeisje, maar de flamboyante, al twee keer
gescheiden Amerikaanse Wallis Simpson. Het land was in rep en roer; Wallis werd
een berekenende vrouw genoemd, die koningin wilde worden of uit was op geld. De
knappe Edward trok zich er niets van aan en volgde zijn hart.
W.E
., naar de initialen van Wallis en Edward, is na het niet in de Nederlandse
bioscopen uitgebrachte Filth and Wisdom uit 2008 de tweede speelfilm van popster
Madonna Louise Veronica Ciccone. Het is niet moeilijk te begrijpen wat ze zag
in de beladen verhouding.
In haar ‘director’s statement’ van Filth
and Wisdom liet Madonna weten geïnspireerd te zijn door
Visconti, Fellini,
Godard en
Pasolini; ook bij W.E. legt ze de lat hoog. Madonna spiegelt de tragische
geschiedenis met het in het heden gesitueerde verhaal van de mooie Wally
Winthrop, die gevangen zit in een ongelukkig huwelijk met een steenrijke arts.
De door haar moeder naar Wallis vernoemde Wally (
Abbie Cornish) slijt haar dagen in het veilinghuis Sotheby’s, waar ze een
fijn baantje had voordat ze trouwde en waar nu de boedel van Edward en Wallis
wordt aangeboden. Iedere keer als Wally staat te dagdromen bij een van de
snuisterijen, beginnen heden en verleden door elkaar te lopen. Een enkele keer
praat Wallis zelfs tegen haar: ‘Get a life,’ snauwt ze haar toe. Dat doet Wally
, samen met een bewaker van het veilinghuis. Niet zomaar een arme dommekracht,
overigens, maar een bloedmooie, uit Rusland gevluchte intellectueel, die
virtuoos piano blijkt te kunnen spelen.
W.E., geschreven door
Madonna en
Alek Keshishian, die in 1991 de documentaire Madonna: Truth or Dare maakte,
is een onevenwichtig rommelpotje. De infame (liefdes)geschiedenis van Wallis en
Edward komt nauwelijks uit de verf; de zoektocht van Wally is tenenkrommend. De
boodschap – geluk zit in kleine dingen; het lot dient in eigen hand genomen te
worden – ligt er dik bovenop.
Alle emoties worden keer op keer
onderstreept – met (lachwekkende) dialogen, die voor alle duidelijkheid worden
herhaald in voice-overs; met violen die maar aan blijven zwellen; met
veelbetekenende blikken en door het gebruik van slow-motion. De camera beweegt
alle kanten op, een idee lijkt er niet achter te zitten. En dat bijna twee uur
lang – het maakt W.E. tot een ware beproeving. Bakvissenromantiek in een veel te
ruim jasje.
‘De grootste romance van de twintigste eeuw,’ klinkt het aan het begin van W.E. in voice-over, opdat de argeloze bioscoopbezoeker weet waar hij naar kijkt. Meteen erachteraan, ter verduidelijking: ‘Koning Edward VIII van Engeland deed in 1936 afstand van de troon zodat hij kon trouwen met een burgermeisje.’