En dan vooral het script. Notabene van de Brit
Peter Morgan, die ook de scenario’s schreef van
The Last King of Scotland,
The Queen en
Frost/Nixon. Wat moet de man bezield hebben? Weinig waarschijnlijk, want hij
schreef een ongeïnspireerd, ongeloofwaardig script waarin hij vijf
verhaallijntjes aan elkaar rijgt waarmee hij de wereld rondgaat, om uiteindelijk
weer bij het begin uit te komen.
Het idee is geleend van het boek
Reigen, van de Oostenrijkse schrijver Arthur Schnitzler, en de film begint
wellicht daarom in Wenen. Met een brave Britse zakenman (
Jude Law), die desondanks een afspraakje heeft met een Oost-Europese
prostituee. Vandaar gaan we naar Londen, waar zijn vrouw (
Rachel Weisz) ook al vreemd gaat. Een thema? Nee: toeval.
Ze
heeft iets met een Braziliaan, die weer een vriendinnetje heeft, dat boos terug
naar Brazilië gaat als ze hoort dat hij haar bedriegt. Maar onderweg raakt het
vliegtuig ingesneeuwd in Denver, waar ze valt voor een white trash-verkrachter (
echt waar!). Enzovoort, enzovoort.
We schieten in 360 wel alle
kanten op, maar de film gaat nergens heen. De personages komen niet tot leven,
de onderwerpen spreken niet aan, de dialogen zijn zwak.
Als 360 af
en toe toch te genieten is, is dat dankzij de acteurs. Zo is oudgediende
Anthony Hopkins, die een vader speelt die zijn vermiste dochter zoekt en ook
in het vliegtuig van de Braziliaanse zit, indrukwekkend tijdens een lange
monoloog op een AA-meeting, en blijft ook
Ben Foster, als de verkrachter die zijn leven wil beteren, ondanks de
onwaarschijnlijke gebeurtenissen geloofwaardig.
Regisseur Meirelles
brak tien jaar geleden internationaal door met het hyperenergieke favela-drama
Cidade de Deus, maar is daarna begonnen aan een duizelingwekkende duikvlucht
.
The Constant Gardener viel al wat tegen,
Blindness nog meer en nu dus 360. Laten we maar hopen dat hierna voor
Meirelles de cirkel rond is en hij weer kan aanpikken bij het succes van Cidade
de Deus.
Silly… wat is een goede vertaling van dit vaak vernietigende Engelse woordje? Krankjorum, gek, idioot? Geschift, knots, dwaas? Mal, maf, mesjogge? Hoe dan ook: 360, de nieuwe film van Fernando Meirelles, ooit (co-)regisseur van het Braziliaanse meesterwerk Cidade de Deus, is ‘silly’.