Het is Leena’s moeder. Ze is stervende en wil dat haar dochter komt. Maar
niet de dood van de moeder is de tragedie. Voor Leena was ze al jaren geleden
gestorven. Haar man en kinderen wisten niet eens dat ze nog leefde.
De tragedie is dat het telefoontje van de moeder oude wonden openhaalt. Leena
herinnert zich weer hoe zij en haar broertje probeerden te overleven in het
Finse immigrantengezin, dat werd verscheurd door alcoholisme en huiselijk geweld
.
De film is gebaseerd op de Zweedse bestseller Svinalängorna van
Susanna Alakoski, die alleen het verhaal van het Finse immigrantengezin
beschreef. Actrice Pernilla August (1958) koos er in haar regiedebuut voor ook
het verhaal van de volwassen Leena te vertellen. En zo schiet de film heen en
weer tussen heden en verleden. Tussen de angst, emotionele verwaarlozing en het
proberen te overleven van de jonge Leena, en de gevolgen van die onveilige jeugd
, twintig jaar later.
Disfunctionele gezinnen, de filmwereld is er
vol van. Logisch, want het levert vaak hartverscheurende verhalen op. Ook in
Beyond. Maar Pernilla August, de ex van regisseur
Bille August en jarenlang de vaste actrice van
Ingmar Bergman, hield het verhaal strak in handen. Ze wentelt zich niet in
andermans ellende – iets wat sommige Britse collega’s plegen te doen – en
vermijdt ook de valkuilen van de tearjerker. Alle personages zijn geloofwaardig
, en nergens wordt naar een makkelijke afwikkeling gewerkt.
August
kon beschikken over een geweldige cast. Van wie vooral
Noomi Rapace en Tehilla Blad opvallen, als respectievelijk de oude en de
jonge Leena. Blad speelde al eens eerder een jonge versie van Rapace, in de
Millennium-films, waarin zij de jonge Lisbeth Salander speelt.
Verder doen ook
Ola Rapace, inmiddels de ex van Noomi, en het broertje en zusje van Tehilla
Blad mee. Die onderlinge vertrouwdheid zie je terug in de film, die het juist
van de (breekbare) familieverhoudingen moet hebben.
Beyond was een
hit in Zweden en is de Zweedse inzending voor de Oscars dit jaar.
Twee minuten lang mogen we geloven dat we naar een gelukkig gezinnetje kijken. Vader Johan en moeder Leena in bed, die worden toegezongen door twee lieve dochters. Maar dan gaat de telefoon.