Met zijn weidse, tussen heuvels ingeklemde landschap waarin langzaam een
paard-en-wagen vooruitkomen, lijkt het openingsshot haast weggelopen uit een
klassieker als The Good, the Bad and the Ugly.
Toch stond de in
Californië geboren regisseur Joshua Marston geen moderne western voor ogen toen
hij met hulp van de Albanees Andamion Murataj zijn met een Zilveren Beer
bekroonde scenario schreef. De beslissende steekpartij laat hij zelfs helemaal
buiten beschouwing. Marston creëert spanning door juist een hoop dingen diffuus
te laten. Zo worden de onzekere gevolgen van de moord voor de gezinsleden akelig
invoelbaar. Dankzij vaders daad zijn zij in feite aan de genade van Sokols
familie overgeleverd. Niemand mag het huis nog uit: een situatie die jaren kan
duren.
De film draait niet om vader Mark, maar om zijn bijna
volwassen zoon Nik (Tristan Halilaj). Nik zit in zijn examenjaar, heeft net een
vriendinnetje en wil een internetcafé opzetten. Naarmate de tijd verstrijkt
raakt hij meer en meer gefrustreerd over hoe zijn lot in andermans handen is
komen te liggen. Binnen de huiselijke muren loopt de druk op als in een
snelkookpan: pa verdwijnt en verschijnt, dreigementen worden geuit, het huis
beschoten, een brandje gesticht.
Marston, die naam maakte met zijn
aangrijpende debuut over een zwangere bolletjesslikker in
Maria Full of Grace (2004), bewijst in zijn tweede speelfilm opnieuw een
sterke acteursregisseur te zijn met een scherp oog voor fotografie. Intiem en
unheimisch oogt het hand held geschoten beeld, dat met licht en schaduw speelt
en vaak alleen scherp stelt wat dichtbij is.
Het acteerwerk van de
hoofdzakelijk uit amateurs bestaande cast oogt fris, intens en waarheidsgetrouw
. In de clash tussen traditie en moderniteit, waar het Marston om te doen is,
sjokt het paard met de wagen voort naast tieners met mobieltjes die in
internetcafeetjes communiceren via facebook.
Niet meer dan een karrenspoor is het. In The Forgiveness of blood genoeg voor een bak ellende. Mark (Refet Abazi) gebruikt het pad over het land van zijn grootvader dagelijks om een omweg te vermijden. Maar dat was lang voordat de socialistische heilstaat het land aan arbeiders als Sokol gaf. Als Sokol op een dag aan Mark de doorgang weigert, lopen de gemoederen dankzij alcohol en machismo al snel hoog op. Zo hoog dat Sokol met een mes naar de andere wereld wordt geholpen. Want zo gaat dat in Albanië, het wilde westen van Oost-Europa, waar bloedwraak en familie-eer nog lang geen achterhaalde grootheden zijn.