Dat Sorrentino talent heeft, bewees hij met de schitterend gestileerde
Le conseguenze dell'amore en Il divo. Vooral die staat van dienst is de
reden om in eerste instantie naar betekenis te zoeken achter het schijnbaar
zielloze en bijna helemaal uit clichés opgetrokken This Must be the Place.
Het verhaal rust op een idiote premisse: de vijftigjarige in Ierland
rentenierende rockster Cheyenne (
Sean Penn) gaat na de dood van zijn vader in de VS op zoek naar de
nazimisdadiger die zijn vader in de kampen gemarteld heeft. De middenklasse
melancholie van de new-wavemuziek gecombineerd met het morele dieptepunt van de
twintigste eeuw. Een gewaagde combinatie.
De film zit vervolgens zo
propvol clichés en popparafernalia dat je wel moet concluderen dat Sorrentino
iets wil zeggen over het leven als pop-art. Van het lege zwembad bij Cheyennes
Ierse landhuis tot het David Hockneyaanse volle zwembad in een Amerikaanse
woestijn, van Cheyennes talloze maniertjes tot de Amerikaanse roadmovielocaties
en cameo’s van roadmovieacteurs. Zelfs de titel van de film verwijst naar pop-
art want behalve de titel van een Talking Heads-nummer is het ook een schilderij
van Roy Lichtenstein.
Zocht Sorrentino naar iets wezenlijks tussen
alle overbekende beelden en tegeltjeswijsheden? Is dat de crux? Of is het
verhaal juist dat het hele leven tot een soort pop-art is verworden omdat we ons
in een enorme mediamachine bevinden die alsmaar beelden en woorden blijft
recyclen? Zoals dat veel te vaak herhaalde zinnetje, waarmee Sorrentino
ongetwijfeld opzettelijk vooruitloopt op de recensies van zijn film: something
is wrong here. I don’t know exactly what it is, but something is definitely
wrong here.
Nee, Sorrentino vindt niet dat alles pop-art is geworden
. Want anders had hij niet zoveel melodramatische verhaallijnen in de film
gestopt. En dus was de Italiaan op zoek naar iets wezenlijks, maar dat heeft hij
niet gevonden. Nergens overstijgt de film z’n oppervlakkige absurditeit en
nergens raakt de film een wezenlijke emotie. Het blijft melodrama overgoten met
een sausje van arty en zogenaamd zelfreflectieve cinema. Dat de film zich zo
lastig laat doorgronden, is zonder meer een pluspunt. Maar het is niet genoeg.
Er is een heleboel mis met Paolo Sorrentino’s Amerikaanse roadmovie This Must be the Place. Toch kun je dit Sean Penn-vehikel niet zo maar bij het oud vuil zetten.