Buitenbeentjes zijn altijd al dankbaar onderwerp geweest van verhalen. Of ze
hun positie nou danken aan dwarsliggende vlechtjes of bengelende benen. Maar
waar de vrijgevochten Pippi Langkous halverwege de vorige eeuw nog joviaal de
vloer aanveegde met kleinburgerlijke juffen, heeft Brammetje Baas anno 2012
serieus rekening te houden met de macht van zijn meester. Dat ligt niet zozeer
aan Bram of die meester, maar aan het belang dat wordt gehecht aan prestaties in
een tijd dat tussentoetsen en citoscores zo’n beetje heilig zijn verklaard.
Want hoe is het met de positie van kinderen gesteld als bengelbenen en
dagdromen Bram al ‘anders’ maken? Is het niet de verwrongen blik van zijn
omgeving die in hem iets buitengewoons ziet? Wie zou het in zijn hoofd halen om
Pippi Langkous te typeren als een hoogbegaafde ADHD-er met een
concentratiestoornis en bijbehorend ‘rugzakje’? De makers van Brammetje Baas in
elk geval niet.
Brammetje Baas is het eerste filmscenario van
Tamara Bos (
Minoes,
Pluk van de Petteflet,
Dolfje Weerwolfje) sinds
Waar is het paard van Sinterklaas? (2007) dat ze op eigen werk baseerde. Het
is ook het fijngevoelige, vrolijke regiedebuut van
Anna van der Heide, van huis uit theaterregisseur, die als regieassistent
van
Willem van de Sande Bakhuyzen in de filmwereld belandde. In 2007 won ze een
Gouden Kalf voor haar korte film
Missiepoo16.
Dankzij zijn onbevangen benadering van een relevant
fenomeen als prestatiefixatie is Brammetje Baas een bovengemiddelde familiefilm
, met gelaagde personages als belangrijkste troef. De meester is geen monster en
Bram geen heilig boontje. Een beetje discipline bijbrengen, zoals de meester
wil, daar zit wat in. Jammer genoeg strookt dat slecht met Brams gebrek aan
talent om stil te zitten. Zolang er geen oplossing komt, verliest Bram terrein,
tot hij alle plezier in school en vertrouwen in zichzelf verliest. Dat moeten
ouders en beleidsmakers toch niet willen.
Brammetjes fantasiewereld
krijgt gestalte door collageachtige animaties van Balder Westein, mooie
geluidseffecten en een voice-over waarin Bram zijn gedachtewereld soms iets te
perfect weet te verwoorden. Voor de meekomende ouders valt er een hoop te
gniffelen om de soundtrack die gebruik maakt van bekende filmmuziek uit
Psycho,
Requiem for a Dream en
The Pink Panther.
Brammetje Baas (Coen van Overdam) is een zevenjarige jongen met bengelbenen en een levendige fantasie. Hij houdt twee schriftjes bij: een met briljante uitvindingen en een met goede woorden. Luxaflex is zo’n woord. En een vlieg met facetogen zo’n uitvinding. Brammetje verheugt zich op groep drie, waar hij Chinees hoopt te leren. Maar als hij daar op meester P. Vis (René Groothof) stuit, raakt niet alleen die hoop snel vervlogen.