Michelle Yeoh speelt Aung San Suu Kyi, de dochter van een Birmese generaal
die voor democratie vocht en dat met zijn leven moest bekopen. Eind jaren
tachtig woont ze in Engeland, waar ze een doodnormaal leven leidt. Tot ze wegens
de ziekte van haar moeder terugkeert naar haar geboorteland en midden in een
politieke chaos terechtkomt. Besson vliegt kort door alle bochten van dit
verhaal en toont hoe Suu Kyi een voorbeeld wordt voor de demonstranten en
vervolgens onder huisarrest komt te staan.
Het verhaal op zich is
machtig interessant, zelfs spannend. Terwijl Suu Kyi via geweldloos protest de
strijd aangaat met de militaire machthebbers, proberen haar man en zonen in
Engeland via diplomatieke kanalen te helpen. De machthebbers in Birma doen
ondertussen alles om de familie dwars te zitten. Yeoh speelt haar rol vol
overtuiging, maar door de lusteloze regie slaat alles dood.
Er is
een flashback naar de dood van haar vader en er zijn wat spaarzame emotionele
scenes, maar verder wordt het verhaal akelig steriel gebracht. Op geen enkel
moment krijgen we een kijkje in de psyche van het hoofdpersonage, zien we het
precieze waarom van haar handelen. Het maakt van de film een kille
aaneenschakeling van gebeurtenissen. Besson weet zich simpelweg geen raad met
realistisch heroïsme. Ook de soms prachtige beelden van Birma en een degelijke
soundtrack kunnen The Lady niet redden. Een middelmatig drama van een regisseur
die duidelijk niet op vertrouwd terrein opereert.
Luc Besson, regisseur van Léon, The Fifth Element en Nikita, weet wel raad met sterke vrouwelijke personages. Tenminste, als ze mogen rennen en schieten. Zodra ze van vlees en bloed worden blijkt het wat lastiger. Bijna tweeënhalf uur zonder achtervolgingen, vechtpartijen of andere fysieke actie, het is teveel gevraagd van de Fransman. En dus is zijn waargebeurde drama, over een vrouw die vanuit het niets de politieke hoop van het onderdrukte Birma wordt, niet de stomp in de maag waarop je zou hopen.