Zoals met auto’s is het, helaas, ook meer en meer met cinema. Overal ter
wereld wordt kwaliteit gemaakt, maar jonge filmmakers met een eigen stijl moet
je met een spaarlampje zoeken. En ineens is daar de cinefiele cineast Kleber
Mendonça Filho uit het Brazilaanse Recife. Zijn O som ao redor, door
distributeur Eye als Neighbouring Sounds in de filmtheaters gebracht, bezit dat
almaar zeldzamere karakteristiek: een handschrift. En dat terwijl de plot
eigenlijk op het plotloze af is.
Het in drie aktes (‘Waakhonden’, ‘
Nachtwakers’, ‘Lijfwachten’) ingedeelde Neighbouring Sounds is de mozaïekkroniek
van een straat in Recife waar welgestelde burgers huizen in betraliede
serviceflats. De minderbedeelden zijn gefrustreerde dienstverlenende
schaduwexistenties. Wanneer een privaat beveiligingsbedrijf, dubieus
colporterend, zijn diensten aanbiedt tegen een vast bedrag per straatbewoner,
wordt de sluimerende paranoia aangewakkerd.
Volop gebruikmakend van
de objets trouvés die urbane architectuur biedt, roept Mendonça Filho in een
bedrieglijk loom tempo en impressionistische scènes een claustrofobische sfeer
op. Gaande de film komen cinefiele associaties op met het obscure
Les chiens (1979, Alain Jessua). Daarin voelen middenklassers in een Franse
slaapstad zich in hun artificiële omgeving na zonsondergang almaar
onbehaaglijker.
Eenzelfde onbehagen zit al in de ijzersterke
openingsscène van Neighbouring Sounds. Een ritmisch gemonteerde zwart-
witfotocollage gaat over in de ononderbroken Steadicam-take van een
rolschaatsend schoolmeisje onderweg naar een speelpleintje ingesloten door
binnenstadbeton. De scène is onderlegd met perfect op de montagekadans getimede
, onheilspellende percussie. Wat gaat er gebeuren?
Briljant is het
shot van een leeg appartementsinterieur waarin het woonkamervenster, met zijn
kale kozijnenlijst, een somber stilleven van appartementtorens kadreert. Is het
vreemd dat de mensen die zich in deze omgeving opsluiten bij ieder ongewoon
geluid onrustig worden? In alcohol en drugs vluchten, of zelfmoord plegen?
Terwijl gesprekken, het huishouden, vrijages, feestjes ogenschijnlijk
onbekommerd voortgaan, is er steeds die onbestemde, broeierige sfeer. Ook tussen
de haves en have-nots in het economisch bloeiende Brazilië gaapt de
onoverbrugbare kloof die een in ongelijkheid verankerde consumptiemaatschappij
steevast kweekt: die van afgunst en neurotische bezitsbescherming. Van de angst
voor ‘daarbuiten’ en ‘de anderen’.
Neighbouring Sounds maakt het
allemaal in een volstrekt eigen stijl zichtbaar, voelbaar. Een verontrustende
blik in de spiegel.
Vroeger, zei opa, zagen alle auto’s er verschillend uit. Een Citroën DX, je weet wel, de Snoek van Alain Delon, had niets gemeen met de Lelijke Eend of de Cadillac uit die vrolijke komedie met Louis de Funès en Bourvil. Tegenwoordig, mopperde opa monter verder, ziet iedere auto eruit als een Japans-Duitse modaalbak met Italiaans-Franse designerrondingen waarvoor wordt geadverteerd met een Hollywood-postzegelfilmpje.