Reden voor Disney om het Marvel-conglomeraat – dat ook animatiefilms, games en kinderspeelgoed produceert – twee jaar terug in te lijven voor een slordige vier miljard dollar.
The Avengers was toen al in de maak. Een superhelden-ensemblefilm waarin Iron Man ( Robert Downey jr), de Hulk ( Mark Ruffalo), Thor ( Chris Hemsworth), Captain America ( Chris Evans) plus hun sidekicks Black Widow ( Scarlett Johansson) en Hawkeye ( Jeremy Renner) worden samengebracht om de wereld te redden van een buitenaardse invasie. Voor draaiboek en regie werd genremenger Joss Whedon aangetrokken, het brein achter de populaire televisieserie Buffy the Vampire Slayer en co-scenarist van de net uitgebrachte horrorparodie The Cabin in the Woods. Bij uitstek iemand om te voorkomen dat The Avengers in voorspelbaar gooi- en smijtwerk blijft steken.
Cultkoning Whedon zette in op de gespletenheid die ingebakken zit in het genre: de strijd tussen goed en kwaad, de superheld die ook een freak is, individuele verschillen die samenwerking in de weg staan en good guys die leugens verkopen. Rijkeluiszoontje Tony Stark kibbelt met straatschoffie Steve Rogers over de herkomst van hun superkrachten: Stark bouwde zijn Iron Man-pak mooi zelf waar Captain America zijn spierballen cadeau kreeg uit een potje. Voor het team goed en wel op de benen staat, zijn de helden eerst al met elkaar op de vuist gegaan.
Van donkere nacht- en interieurshots werkt Whedon zich met zijn superheldenteam een weg naar het licht, voor het eindgevecht tussen de New Yorkse torens van Manhattan Island. Whedons uitstekende gevoel voor humor levert soms messcherpe dialogen op, onderbroken door standaard actiescènes, wat de film zelf ook een zekere gespletenheid geeft. Waar grap en actie wel samengaan, culmineren ze in gedenkwaardige situaties. Zie de scène waarin Black Widow, gebonden op een stoel , drie mannen verslaat nadat ze haar baas aan de lijn in de wacht heeft gezet.
The Avengers is op zijn best waar de superhelden van zelfspot getuigen. Zo is Captain America – die zeventig jaar onder het ijs lag – blij als hij een keer een grapje van zijn postmoderne collega’s snapt. Maar de show steelt de Hulk, met zijn onbetwiste antwoord op elke denkbare tegenwerping: ‘Smash!’
Nee, deze ‘Wrekers’ is geen remake van de markante Britse spionageserie uit de jaren zestig. De wrekers in deze film komen uit Amerika, uit de stal van Marvel, de stripuitgeverij die uitgroeide tot speelfilmproductiehuis van onder andere X-men, The Fantastic Four, Spider-Man, Iron Man, The Hulk, Thor en Captain America.