Seidl zegt altijd wanhopig op zoek te zijn naar het mooie in de mens, maar in
zijn films (en documentaires) vindt hij alleen het slechte. In het ironisch
getitelde eerste deel van de Paradies-trilogie – na Liebe volgen nog Glaube en
Hoffnung – is Seidls idee van liefde: sekstoerisme in Afrika.
Teresa
is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie
naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het
midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door ‘beach boys’. Die haar
spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf.
De
boys vertellen de volslanke Teresa dat ze mooi is en begeerlijk. Zaken die ze
in eigen land al jaren niet meer te horen krijgt. De boys willen natuurlijk geen
geld voor hun liefde, maar blijken allemaal familieleden te hebben die dure
operaties moeten ondergaan, en verwachten van Teresa een bijdrage.
De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst
. Teresa gebuikt de ‘beach boys’ en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls
universum is iedereen slachtoffer én dader.
Dit cynische
wereldbeeld is niet voor iedereen aantrekkelijk, en ook de kille, klinische
manier waarop de oud-documentairemaker het verhaal in beeld brengt (met veel
lillend blank vlees en opgewonden zwarte geslachtsdelen) zal veel mensen
afschrikken. Toch zijn de films van Seidl een genre op zichzelf, en ondanks het
inktzwarte, bijna groteske wereldbeeld altijd geloofwaardig.
Met
dank aan het naturelle acteren van de meestal niet-professionele acteurs.
Hoofdrolspeelster Margarete Tiesel speelde al eens bijrolletjes in films en tv-
series, maar de ‘beach boys’ vond Seidl gewoon op het strand. In Kenia.
Aanvankelijk was Paradies geen trilogie maar één film met drie verhalen (net
als Seidls vorige films
Hundstage en
Import/Export). Seidl schoot echter zo veel materiaal voor elk onderdeel dat
ze uitgroeiden tot hele films. Dat heeft Liebe niet per se goed gedaan. De twee
uur die de film nu duurt is te lang. Sommige scènes worden zo vaak herhaald dat
de betekenis er te dik bovenop komt te liggen. Seidls wereldbeeld is al geen
pretje, maar als het er ook nog ingeramd wordt, is het zelfs voor de fans bijna
ondraaglijk.
De Oostenrijkse regisseur-provocateur Ulrich Seidl (Hundstage; import/Export) is gefascineerd door de mens in al zijn naaktheid. Letterlijk en figuurlijk. Maar waar andere regisseurs hun personages vaak nog een restje waardigheid gunnen, pelt Seidl ook dat genadeloos af.