Daarna houdt de vergelijking snel op en verandert Hesher in een grillige
Amerikaanse independent. TJ, zoals het jochie heet, woont sinds het auto-ongeluk
waarbij zijn moeder is omgekomen met zijn vader bij diens moeder in. Daar zit
zomaar opeens een Jezus-achtige figuur op de bank, Hesher (
Joseph Gordon-Levitt), met lange viezige haren en een ontbloot bovenlijf,
zodat zijn vele tatoeages – waaronder een enorme opgestoken vinger op zijn rug
– goed zichtbaar zijn.
De onaangepaste, grofgebekte Hesher zorgt
ervoor dat het leven van TJ nog verder uit het lood raakt, maar hij helpt hem
ook, zij het op een bepaald onconventionele manier. Zo maakt TJ via Hesher
contact met een muizig kassameisje, dat grote moeite heeft de eindjes aan elkaar
te knopen. En komt hij ook weer in contact met zijn lethargische vader, die
zich sinds het ongeval op of onder de bank ophoudt en een enorme baard laat
groeien.
Hesher, geschreven, geregisseerd en geproduceerd door
Spencer Susser, die ook de montage deed en de fraaie, op de platenhoezen van
Metallica geïnspireerde titelsequentie maakte, is een typische debuutfilm: hij
loopt over van invallen en ideetjes en rijgt de meest uiteenlopende genres en
stijlen aaneen – van zwarte komedie en sociale aanklacht tot
rouwverwerkingsdrama en pamflet tegen bovenmatig medicijngebruik.
Je
zou het leuk kunnen vinden dat niet met zekerheid valt te zeggen of Hesher al
dan niet een product is van TJ’s getroebleerde geest; het wijst in ieder geval
op een gebrek aan innerlijke consistentie. Subtiel is ook anders: op het
dramatisch hoogte-, of beter dieptepunt van de film begint het zomaar opeens te
plenzen en te onweren; het min of meer gelukkige einde is even voorspelbaar als
geforceerd.
Ook de acteurs lijken allemaal verschillende opvattingen
over hun rol en het genre te hebben. Met name
Natalie Portman, met uilenbril en slecht zittende, net te korte spijkerbroek
, is een vertoning als het straatarme kassameisje.
Hesher begint als een film van de gebroeders Dardenne: een joch met een rood jackie scheurt op zijn mountainbike achter een sleepwagen aan – op de huid gezeten door een schokschouderende camera. Hij wordt bijna overreden, maar haalt de sleepwagen in en nestelt zich achter het stuur van de zwaar beschadigde stationwagon die erachter hangt – vastbesloten om te blijven zitten.