Het drama naar de bestseller van Marianne Fredriksson is op maat gemaakt voor
een breed internationaal publiek: het epische verhaal omspant decennia, er zijn
dramatische gebeurtenissen tegen het decor van de Tweede Wereldoorlog, statige
camerabewegingen die weidse decors vangen en bombastische strijkorkesten op de
soundtrack.
We leren Simon kennen als klein jochie in 1939. Zonder
vrienden zit hij het grootste deel van de dag in zijn boomhut in een immense eik
. Hij droomt over avonturen in Egypte en ziet kamelen verschijnen in
langsdrijvende wolken. Een sterk contrast met de realiteit, waar Hitler en zijn
schrikbewind de levens van de Zweedse bevolking binnensijpelen. Als Simon niet
in de boom zit, volgt de camera hem laag bij de grond, terwijl hij, en de kijker
, betoverd raakt door de wonderlijke details van de wereld.
Het is
een handig mechanisme om de beleving van de kleine ontdekkingsreiziger ingezogen
te worden. De blaadjes ritselen, een kroonluchter klangelt en de violen staan
op maximaal volume. Regisseur Lisa Ohlin overdrijft hierbij wel: de montage en
muziek zijn soms akelig pompeus. Dat is overbodig, want Jonatan S. Wächter
speelt de verwondering van de jonge Simon overtuigend. De kleine acteur
combineert onbevangenheid met een doorleefde, oude ziel.
Op school
raakt hij bevriend met de Joodse Isak en wegens omstandigheden smelten hun
gezinnen samen. Twee uiterste werelden komen bij elkaar en door de machtsstrijd
tussen de vaders ontstaat er een interessant spanningsveld voor de verschillende
(familie)relaties. Isak trekt naar de vader van Simon en zijn noeste
handenarbeid, terwijl Simon met Isaks vader de wereld van kunst en cultuur in
vlucht. Op de achtergrond van dit alles schetst de film op fraaie wijze de
situatie voor de Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog in Zweden.
Halverwege de film schieten we jaren vooruit in de tijd en wordt Simon gespeeld
door Bill Skarsgård, de broer van True Blood-vampier Eric,
Alexander Skarsgård. De oorlog is voorbij, maar nu hangt een familiegeheim
de puber boven het hoofd. Hoewel de dramatische gebeurtenissen hier minstens zo
heftig zijn, is de impact ervan stukken minder dan in het eerste deel. Dat zal
grotendeels te maken hebben met het feit dat Simon zich als tiener soms
onuitstaanbaar gedraagt. Het slot stapelt drama op drama, maar voelt emotioneel
afstandelijk. Hoewel nog steeds heel degelijk gefilmd en geacteerd laat dit een
onbevredigd gevoel achter waardoor de film als geheel net uit balans is.
Nee, het is niet de grofgebekte kankerpatiënt van Eddy Terstall die deze week met een re-release in de bioscopen verschijnt. Deze Simon komt uit Zweden en krijgt heel andere ellende voor zijn kiezen.