In
The Cider House Rules leert arts-in-opleiding
Tobey Maguire dat het leven niet zwart-wit is, in
The Shipping News leeft voetveeg
Kevin Spacey op in een eigenzinnige gemeenschap, en in
Chocolat emancipeert
Juliette Binoche een compleet dorp met haar exquise chocolaatjes.
Geen wonder dat Hallström zich aangetrokken voelde tot de roman Salmon Fishing
in the Yemen van Paul Torday, waarin een stijve hark zijn leven radicaal omgooit
en de vrijheidssymboliek (doe als de zalm: zwem tegen de stroom in!) voor het
oprapen ligt.
Die stijve hark wordt in de film gespeeld door
Ewan McGregor. Dr. Alfred Jones is ambtenaar op het Britse ministerie van
Landbouw en Visserij en krijgt de opdracht een rijke oliesjeik te helpen bij de
aanleg van een rivier in de woestijn. De sjeik hoopt een fijne plek te creëren
waar de heethoofden in het Midden-Oosten samen vredig op zalm kunnen vissen.
Klinkt bespottelijk, vindt Alfred, maar zijn superieuren zijn op zoek naar een
positief internationaal verhaal om de aandacht af te leiden van geblunder in
Afghanistan en dus kan hij niet om de opdracht heen. Gelukkig blijkt de sjeik (
Amr Waked) een inspirerend mens, en diens assistente Harriet (
Emily Blunt) zo mogelijk nog charmanter.
Salmon Fishing in the
Yemen werkt het beste als pretentieloze romantische komedie. McGregor en Blunt
spelen goed en hebben een prettige chemie,
Kristin Scott Thomas is effectief in een geestige bijrol als
communicatiechef van de premier, en scenarist
Simon Beaufoy (Slumdog Millionaire) heeft zeker de eerste helft van de film
voorzien van spitse dialogen. Dat het gegeven nogal mal is, de stereotyperingen
nogal vet zijn en de politieke satire onvoldoende is uitgewerkt, is daarbij best
door de vingers te zien.
Het lijkt echter alsof de altijd ietwat
drammerige Hallström hoger heeft willen inzetten. Beschouwd als serieuze parabel
over moed en dromen en levenskeuzes, is de film minder goed verteerbaar. In een
realistisch drama zou de tegelwijsheden spuiende sjeik eerder een halve zool
zijn dan een visionair. En is het eerder opportunistisch dan heroïsch hoe Alfred
zijn kantoorbaan en ingedutte huwelijk verruilt voor een permanente visvakantie
en een mooie nieuwe vlam.
Meeslepende verhalen over voorzichtige mensen die hun vastgeroeste patronen doorbreken, die vertelt de Deens-Amerikaanse regisseur Lasse Hallström graag.