Soms is een idee op papier beter dan de uitwerking ervan in een film. Dat
geldt zeker voor A Dangerous Method, die draait om de relatie tussen de jonge
Zwitserse psychiater Carl Jung (
Michael Fassbender), zijn intelligente patiënte Sabina Spielrein (
Keira Knightley) en de oudere Weense arts Sigmund Freud (
Viggo Mortensen).
Grootmeester van de psychothriller David
Cronenberg (The Fly, Naked Lunch, A History of Violence) vroeg de Britse
scenarist
Christopher Hampton om diens theaterstuk The talking cure om te schrijven
voor film.
Hampton geldt sinds zijn scenario’s voor Dangerous
Liaisons (1988), Carrington (1995), The Quiet American (2002) en Atonement (2007
) als erkend specialist in driehoeksrelaties. Een praatfilm moest het worden.
Dat klinkt logisch genoeg. Maar Cronenberg en Hampton zijn bepaald geen Woody
Allens.
In A Dangerous Method dus geen hakkelend miscommuniqué
over de miserabele kwaliteit van het eten en het leven in het algemeen. Het
tragisch-romantische drama trakteert de kijker op keurige volzinnen over
verdrongen seksuele verlangens, Wagners opera’s en gekissebis over een
katalytisch exterioriteitsfenomeen. Waar Jung en Freud droogjes hun
wetenschappelijke bevindingen bespreken, zorgt Cronenberg gelukkig wel
regelmatig voor een komische noot. Zoals wanneer Jung tijdens een dinertje in
het bijzijn van Freuds complete gezin een mildere term voor ‘libido’ bepleit.
Maar dat voorkomt niet dat een deken van woorden de onderliggende viriliteit van
de verwikkelingen teveel dempt.
Zo bloedeloos als Jung voor het eerst
zijn patiënte en latere collega Sabina Spielrein ‘neemt’, zo akelig beschaafd
behandelt Cronenberg zijn protagonisten. In missionarishouding dus, met de
kleren nog aan.
Niks duistere krochten van de ziel, grimmige
nachtelijke uitbarstingen, ongedierte, of andere ellende waar Cronenberg patent
op heeft; hij registreert de gebeurtenissen in een helder, rationeel licht.
Alsof hij uit een teveel aan ontzag voor de inspiratoren van zijn eerdere werk
de analyse nu maar liever aan de kijker overlaat. Die al te rationele benadering
schept een emotionele afstand die de kijker onverschillig laat over deze
witteboorden-Cronenberg. Zelfs het zwaar aangezette spel van de ‘hysterische’
Knightley kan daar niks meer aan veranderen.
In verhouding tot
Michael Haneke’s eerdere W.O.I.-verhandeling
Das weisse Band is A Dangerous Method heel wat minder grimmig van toon. En
– in tegenstelling tot wat de titel beweert – ook een stuk minder link.
Stel je voor: de grondleggers van de psychoanalyse – die innerlijke conflicten al pratend oplosten – ontwikkelen al pratend een conflict met elkaar. O Ironie! En dat aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog. Hoe menselijk. Al te menselijk, wist Nietzsche al rond dezelfde tijd.