Het concept is geniaal in zijn simpelheid. Reis naar een grote stad in de
Oude Wereld met in je koffer een niet al te lastig scenario dat veel ruimte laat
voor ommetjes maken. Neem je favoriete acteurs mee op vakantie en blik het
boeltje, met de nodige miljoenen voorfinanciering van de betreffende
stadspenningmeester, in op de meest pittoreske plekjes die je kunt vinden.
Ziedaar donsveertjeslichte knuffelcinema op ansichtkaartformaat. Risicovrij
nummer voor arthouseprogrammeurs en leuk voor je wereldwijde fanclub plus
bankrekening.
Na Barcelona (met Vicky en Cristina) en Parijs (om
middernacht) deed Woody Allen de Eeuwige Stad aan. De bewegende ansicht met
geluid heet To Rome with Love en is, driewerf helaas, een Allen onwaardig
staaltje appelflauwe niksigheid met slechts één lichtpuntje.
Ingeleid en uitgeleid wordt het liefdeloze knutselmozaïek van flutverhaaltjes
door een Romeinse verkeersagent die wat clichébabbelt over mensen en de stad.
Van de personages – verdienen deze fletse trekpoppetjes überhaupt die
kwalificatie? – die al converserend door wonderschoon Rome kuieren kan vrijwel
niemand de gaap uit de toeschouwer houden.
Een stel dat op het punt
staat om te trouwen en elkaar een overspelig dagje uit het oog verliest. Een
narcistische en oppervlakkige snotneusactrice in een crisis. Woody zelf als
vroeggepensioneerde operaregisseur met vliegangst en buitenissige bühne-ideeën.
Alec Baldwin als een soort gelegenheidscommentator over Rome en de liefde.
Het casten van de Spaanse
Penélope Cruz als hoertje is symptomatisch voor Allens nieuwverworven
gemakzucht: blijkbaar was het al een Rome-brug te ver om een Italiaanse actrice
in dat vagevuurrode mini-jurkje te wurmen. Wanneer zelfs een vliegtuigscène met
Allen en
Judy Davis aanvoelt als derdehandse koketterie met het eigen neurotenimago,
is dat veelzeggend. Allen zou ondertussen toch een lichtje moeten opgaan: ferm
hernieuwde zelfcontrole in scenarioschrijven of gaan rentenieren.
Er
is, zoals gezegd, één lichtpuntje en curieus genoeg heet dat lichtpuntje
Roberto Benigni. De vaak ongehoord irritante druktemaker speelt een alleman
die tot zijn grote verwarring ineens door de televisie tot mediafiguur wordt
gebombardeerd. Slechts in deze handvol scènes absurdistische mediasatire, met
panache gespeeld door Benigni, schemert iets van de vroegere spitsvondige Allen
door.
We moeten maar dankbaar zijn dat de stad Amsterdam in
broekriemaanhaaltijd wijselijk geen veertien miljoen euro spendeert om Woodys
volgende overzeese stadspromotiefilmpje met wat zakgeld te spekken. En trekken
ter troosting
Radio Days,
Annie Hall of
Hannah and her Sisters uit de dvd-kast.
Met het sterke Londen-dubbel Match Point en Scoop begon New Yorks beroemdste hobbyklarinettist in de herfst van zijn regisseursleven aan wat we inmiddels zijn Europese filmtournee kunnen noemen.