Greengrass gaf de serie samen met cameraman
Oliver Wood en componist
John Powell een heel eigen gezicht. Grimmig, onvast en dubbelzinnig. Aan
Jeremy Renner, de explosievenexpert uit
The Hurt Locker, de zware taak om
Damon op te volgen. Vaste Bourne-scenarist Tony Gilroy promoveerde naar de
regisseursstoel.
Maar Renner neemt de rol van Bourne helemaal niet
over. Hij speelt ‘Nummer Zes’, een geheim agent uit een ander topgeheim
programma. Die is net als Bourne op de vlucht voor zijn bazen nadat die zijn
team om veiligheidsredenen opdoeken (lees: alle betrokkenen laten omleggen).
Legacy speelt ten tijde van Ultimatum, al is dat niet meer dan een slap excuus
om deze film aan de trilogie te koppelen. Inhoudelijk wordt er nauwelijks iets
met dat gegeven gedaan.
‘Nummer Zes’ heeft met Bourne gemeen dat hij
vlucht en vecht voor zijn leven. Maar zijn identiteit is geen issue; hij weet
wie hij is en was. Om hem toch een zoektocht te geven, bedacht Gilroy een
afhankelijkheid van speciaal gefabriceerde pillen die zijn hoofd en lichaam
bovengemiddeld scherp moeten houden. Onderweg pikt ‘Nummer Zes’ alias Aaron
Cross een knappe wetenschapster (
Rachel Weisz) op, die de pillen hielp ontwikkelen en dus in hetzelfde
schuitje zit. Bij Bourne was dat anders: die besmette alles en iedereen om zich
heen met de hem opgedrongen killer-identiteit. Een vriendinnetje kon hij zich
stomweg niet permitteren.
Daarmee mist deze ‘Bourne’-film de
onderliggende tragiek van de eerdere delen. De nadruk ligt meer op morele vragen
dan op identiteit: waarom werkte Weisz eigenlijk mee aan de ontwikkeling van
gedragsmanipulerende medicijnen? Ook in de control-rooms van de macht, waar de
superieuren elkaar continu bespeelden, ontbreken nu dubbele bodems. Hoofd van de
opruimoperatie Eric Byer (
Edward Norton) is gewoon een grimmige snuiter, meer niet. Gilroy neemt
daarentegen de tijd voor broeierige dialoogscènes waarin de kijker net als de
protagonisten moet gissen naar wie goed is of slecht.
The Bourne
Legacy is een onderhoudende film, zij het een stuk gelikter dan het ruw-
realistische werk van Greengrass en meer actiefilm dan thriller. Renner stoeit
wat met wolven en verweert zich tegen drones. Maar met een chaotische
motorachtervolging in Manilla steekt Gilroy de schoolmakende ‘chaos-cinema’ van
Greengrass naar de kroon.
Never change a winning team. Tenzij het een lucratieve Hollywood-‘kaskoe’ op de been houdt in crisistijd. En dus kreeg de Bourne-trilogie een vervolg na het vertrek van leading man Matt Damon en grensverleggend regisseur Paul Greengrass.