De film verhaalt over Rudy (
Wim Willaert), een kettingrokende Gentenaar van midden veertig die de draad
van zijn gebroken leven oppakt na ‘een vrij lange congé’. Zo op het oog is Rudy
het type ruwe bolster blanke pit. Een vakman die een ontwapenende liefde voor
wasmachines aan de dag weet te leggen. Als huisdier houdt hij een gekooid
vogeltje. Toch doet die wat vet aangezette symboliek niet geforceerd aan. Maar
noem hem niet lief, want dan ontsteekt hij in woede: ‘Ge kent me nie!’
Zo
blank is Rudy’s pit dus niet.
Rudy leren kennen, daar draait het
om in Offline. En om hoe hij zich verhoudt tot zijn onverbiddelijke ex (Patricia
Goemaere) en het troostmeisje Sweet Lips (
Anemone Valcke) dat hij online bezoekt. In de virtuele wereld ontwikkelt hij
een intiem contact dat hij in het dagelijks leven maar niet weet te evenaren.
Zeven lange jaren blijkt zijn ‘congé’ te hebben geduurd. Maar waarvoor? Is een
nieuwe start maken wel mogelijk na een misstap die zo desastreus was dat hij
schier onvergeeflijk is? Hoe voorkomt de stroef communicerende Rudy dat hij in
zelfhaat verzuipt?
Offline is het zelfverzekerde speelfilmdebuut van
Peter Monsaert (1975), een filmmaker die zich na een aantal korte films de
laatste jaren vooral met theater bezighield. Offline combineert sterk spel en
een intieme sfeer met in dialect gesproken dialogen en een buitenwereld die uit
parkeerplaatsen en hoogspanningsmasten bestaat. Monsaert wil soms iets te veel
uitleggen en maakt wat veel omtrekkende bewegingen voor hij tot een slot komt.
Niettemin knap weet hij van zijn zwarte sprookje serieus drama te maken. Met een
breed geschakeerde, door Triggerfinger gemaakte soundtrack en een gezond gevoel
voor ironie. Wie anders dan Motorhead-fan Rudy zou anders door de stad rijden
in een reclamewagentje met daarop een levensgrote ‘droomvakantie’-plaat van een
stralend gezinnetje?
Denkend aan het recente The Broken Circle Breakdown, Les Géants, A perdre la raison en wat oudere titels als De helaasheid der dingen, Ex Drummer en Any Way the Wind Blows, verenigt Offline drie zaken waar Belgische films patent op hebben: gruwelijk vette soundtracks van lokale bands, kinderen waar iets mis mee gaat en mannen met baarden.