Iets vergelijkbaars gebeurde bij
The Artist (2011) en Blancanieves (2012). Alle twee zwijgende zwart-witfilms
, gemaakt met een flink budget en voor een groot publiek. Maar waar The Artist
een wereldwijde hit werd en maar liefst vijf Oscars won (een paar te veel als je
het mij vraagt), bleef de aandacht voor Blancanieves bescheiden. En dat terwijl
Pablo Bergers surrealistische sprookje de betere is van de twee.
Blancanieves is een hypnotiserende film, waarin Berger het sprookje van
Sneeuwwitje verplaatste naar het Sevilla van de jaren twintig. De film vertelt
het verhaal van Blancanieves (Sneeuwwitje in het Spaans), dochter van een
beroemde stierenvechter, die door haar boze stiefmoeder het huis uit wordt gezet
en na wat omzwervingen terechtkomt bij een groep stierenvechtende dwergen.
Berger had acht jaar nodig om zijn film van de grond te krijgen en zou net aan
de opnamen beginnen toen The Artist in Cannes aan zijn opmars begon. Daarmee was
The Artist dus het eerst in de bioscopen, maar het is zeer de vraag of
Blancanieves, als die eerst was geweest, dat gedroomde miljoenenpubliek ook had
gehaald.
De film zit vol citaten uit en hommages aan klassiekers
als Tod Brownings
Freaks (1932) en Carl Theodor Dreyers
La passion de Jeanne d'Arc (1928). Leuk voor filmrecensenten, maar het grote
publiek kan daar weinig mee. En nog belangrijker: Bergers versie van
Sneeuwwitje is een wel heel donker sprookje, met veel stierenvechten (niet
populair!), en dan stuurt hij de kijker ook nog eens met een asgrauw einde de
bioscoop uit. Arthouse-liefhebbers zijn niet anders gewend, maar het grote
publiek verwacht nog steeds een happy end.
Zodat het uiteindelijk
maar goed is dat Blancanieves als tweede in de bioscopen kwam. The Artist heeft
bewezen dat het grote publiek niet terugschrikt voor een zwijgende zwart-witfilm
, en wellicht willen liefhebbers van die film ook Blancanieves een kans geven.
Het is te hopen. Maar niet erg waarschijnlijk.
Dangerous Liaisons (1988) en Valmont (1989); Capote (2005) en Infamous (2006). Het gebeurde in de filmgeschiedenis wel vaker dat filmmakers ongeveer tegelijkertijd hetzelfde verhaal wilden vertellen. En dat de eerste film er dan met alle eer en aandacht vandoor ging.