En zo hebben de makers van Daglicht de gelijknamige verfilming van de Gouden
Strop-winnaar van Marion Pauw dan ook benaderd: lekker zwart, zelfs overdag, met
onvermijdelijk veel spiegelingen en reflecties. Regisseur Diederik van Rooijen
(
Bollywood Hero,
Stella's oorlog, Taped, tv-serie Penoza) en cameraman
Lennert Hillege gebruikten oude cinemascopelenzen voor een vervormend effect
. De openingsscène speelt zich af in een zwembad. De twee autisten in de film
zijn visfanaten. In het huis van Iris' moeder staat een levensgroot aquarium.
Het vissen kan beginnen!
Iris ontdekt dat ze een broer heeft, Ray (
Fedja van Huêt), die opgesloten zit. Omdat hij autistisch is. En een
gevaarlijke moordenaar. Laat ze nu ook een zoontje hebben dat af en toe in
ijselijk gillen uitbreekt. En een sexy inrichtingsmedewerker die haar er
fijntjes op wijst dat autisme erfelijk is.
Voor informatie kan Iris
niet terecht bij haar moeder (een kille
Monique van de Ven), want die is net twee weken op vakantie. Na een eerste
ontkenning neemt zij de telefoon niet meer op. Dus moet Iris zelf op onderzoek
uit. In de trailer verklapt Iris al: 'Ray is onschuldig, en ik ga uitzoeken wie
het heeft gedaan.' Maar goed, ze kan er natuurlijk altijd nog naast zitten.
Was alle aandacht die naar sets, lenzen en licht is gegaan maar in het script
en de psychologische diepgang van de personages gestoken. Het drama – van dik
hout zaagt men planken – scheert af en toe gevaarlijk langs een pastiche.
Topzware geluidseffecten laten zelfs een broodjesoven nog met een donderende
echo dichtklappen.
Grootste euvel is het rariteitenkabinet aan
personages:
Thijs Römer als pornoproducent en verwende telg uit een machtig
familieconcern. Monique van de Ven met Cruella de Vil-haar. Fedja van Huêt als
niet zomaar een autist, nee, een idiot savant met een donkergroen, tot de kin
dichtgeknoopt button-down-overhemd en de lege blik van een roekeloze killer.
Denk
Javier Bardem in
No Country for Old Men. Maar dan met het fysiek en ook weer de puppylook van
Rain Man
.
Schijf en Van Huêt weten tot op zekere hoogte door hun karikaturen heen te
acteren. De charismatische Matteo van der Grijn – bekend van de titelrol in de
musical Soldaat van Oranje – vormt een aangenaam naturel baken van rust als
inrichtingsbegeleider. Een nog uit te vinden Gouden Kalf mag naar de make-up-
afdeling die Fedja van Huêt zo soepeltjes een stuk ouder laat lijken dan hij is.
Daglicht is meer whodunnit-puzzel dan psychothriller. Plotontwikkelingen worden
eindeloos uitgesteld: steeds als iemand iets zegt dat van belang is, komt er
weer iets tussen. Als er een dode vis in het aquarium dobbert, vist de anders zo
kordate Iris 'm er niet uit, maar belt ze de aquariumspecialist. Die kan dan
weer een belangrijke – halve - onthulling doen. Zo wordt er in Daglicht een hoop
gepraat. Jammer, want de paar actiescènes die er zijn, zien er goed en spannend
uit.
Het is met de film een beetje als de beredeneerde chaos in Ray's
hoofd. Als hij in paniek raakt prevelt hij de namen van zijn geliefde vissen als
houvast: KingKongHannibalMariaPeanutFrançois
Duister, vertekend en gevangen achter glas. De wereld van de kordate advocate en alleenstaande moeder Iris (Angela Schijf) lijkt wel één groot aquarium.