Maar als het met een knipoog wordt gebracht, hoeft dat geen probleem te zijn
. En dat is dan ook precies wat regisseur James Wan (
Saw,
Insidious) vanaf minuut één doet, met zijn bombastische soundtrack en
moddervette titelsequentie. Dit is een ouderwetse griezelfilm, en dat mogen we
weten ook. Popcorn erbij, en bibberen maar.
Het 'waargebeurde'
verhaal – gebaseerd op een zaak van de beruchte paranormale onderzoekers Ed en
Lorraine Warren (The Amityville Horror) die 'zo schokkend is dat ze er nooit
eerder over hebben verteld' – wordt dan wel weer bloedserieus genomen. Het is
1971 als Roger en Carolyn Perron samen met hun vijf dochters naar een vervallen
boerderij in Rhode Island verhuizen. Klapperende deuren en een hond die het huis
weigert in te gaan geven al te denken, maar al snel worden verschillende
gezinsleden aangevallen door een kwaadaardige entiteit.
De Warrens
adviseren een duiveluitdrijving, maar voordat het Vaticaan daar toestemming voor
kan geven, moet eerst genoeg bewijs worden vergaard. Vluchten is er voor het
gezin niet bij: de demon heeft zich al aan hen geopenbaard, en zal niet rusten
tot een van hen mentaal gebroken is.
Het kat-en-muisspel dat volgt
is een briljante aaneenschakeling van zorgvuldig opgebouwde spanning, perfect
getimede schrikmomenten en rechttoe rechtaan horror. En zelfs wanneer dat alles
plaatsmaakt voor de broodnodige pauzes om de hartslag wat te laten zakken, stelt
The Conjuring niet teleur, met dank aan een voor het genre indrukwekkende
verzameling acteurs (onder anderen een ijzersterke
Vera Farmiga als de paranormaal begaafde Lorraine Warren).
James
Wan verstaat de kunst om je met gillende violen en suggestieve camerahoeken tot
op het puntje van je stoel te brengen, en je dan toch nog te laten schrikken.
Dat lijkt eenvoudig – vooral een kwestie van verleiding en afstoting, net een
stilte inlassen als die niet wordt verwacht. En toch bewijst het overgrote deel
van het genre dat het nog een hele kunst is om dat goed te doen.
Een
horrorfilm zou altijd angstaanjagend moeten zijn maar is dat vaak niet. The
Conjuring is dan ook een verademing. Was het einde niet zo teleurstellend en
gemakzuchtig geweest, hadden we van een genreklassieker kunnen spreken. Een
sequel is al in de maak.
Een krakkemikkig landhuis, een griezelige pop, een labiele vrouw en een demon die bezit van haar probeert te nemen: van zijn originaliteit moet The Conjuring het duidelijk niet hebben.