Die twee maakten naam met de highschoolkomedie Superbad (met
Jonah Hill en
Michael Cera), mocku-krimi
Pineapple Express (met
Seth Rogen,
James Franco en
Danny McBride) en actiefilmparodie
The Green Hornet. Komedies die uitblonken in puberale, bij voorkeur
onsmakelijke grappen over drugs, seks en andere al dan niet lichamelijke
ongemakken, gekoppeld aan een zichtbare liefde voor film in al zijn clichématige
verschijningsvormen.
Daar komen nu bloederige grappen bij, in hun
regiedebuut This is the End – een rampenfilmspoof die naast realityprogramma’s
als De Gouden Kooi de draak steekt met elementen uit blockbusters, horror-, sf-
en bromance-films.
De film gaat wat traag van start als een
nadrukkelijk vet aangezette, gezapige buddyfilm over Seth (Seth Rogen) en Jay (
Jay Baruchel), twee oude vrienden die uit elkaar zijn gegroeid sinds Seth
een succesvol acteur is in Hollywood – een aanstellerig glamourwereldje waaraan
Jay een broertje dood heeft. Als Jay bij Seth komt logeren, gaan ze samen – Jay
met tegenzin – naar de housewarming van Seth’s nieuwe vriend James Franco (James
Franco). Daar is ook de rest van de bevriende cast, die onder eigen naam
parodieën spelen op zichzelf: Jonah Hill, Michael Cera – die stijf staat van de
coke – en Danny McBride, als ongenode gast.
Wanneer Seth en Jay
even een pakje sigaretten gaan halen, accelereert de film in luttele seconden
naar een volbloed rampenfilm, met mensen die in lichtstralen omhoog worden
gezogen en kilometers diepe lavagaten in de grond, waar de bulk aan gasten van
Franco’s feestje in verdwijnt. Wat overblijft, is een kluitje antihelden dat
zich schuilhoudt in Franco’s kubistische villa, terwijl buiten de muren
Hollywood rap verandert in een brandende hel. Groots opgezette,
computergegenereerde buitenscènes worden afgewisseld met uit de losse pols
gedraaide binnenscènes die lonken naar low-budget genrefilms.
De
verzameling idiote situaties die volgt, wordt door de acteurs met bravoure en
zichtbaar plezier uitgespeeld. Dat levert soms gedenkwaardige scènes op die op
spontane comedy-battles lijken, zoals wanneer Franco en McBride elkaar de pan
uit schelden over wie er het enige voorhanden zijnde pornoblaadje met sperma
heeft besmeurd. Franco, met opgeheven vinger vanaf een balustrade: ‘No fucking
jerking off in my house, Mc Bride!’ Bewonderenswaardig is ook de grote dosis
zelfrelativering die zangeres Rihanna en actiehunk
Channing Tatum aan de dag leggen in ronduit mensonterende cameo’s.
De film dankt veel van z’n charme aan de manier waarop er met filmclichés wordt
gespeeld: bovennatuurlijke verschijningen en schaduweffecten, een watertekort
dat uitloopt op het drinken van urine, achterbakse dagboekconfessies als in een
realityshow, een point-of-view-shot van een afgehakt hoofd waarmee wordt
gevoetbald. Zelfs groepsverkrachting komt ter sprake. Anything goes. In Danny’s
woorden: ‘Er is geen beschaving meer, dus laten we de schijn niet ophouden.’
Als vriendschap alles overwint – zelfs verraad, ruzie over een Milky Way en kannibalisme – waarom dan niet ook het einde der wereld? Dat is zo ongeveer de dragende gedachte achter de nieuwe komedie van het schrijversduo Evan Goldberg en Seth Rogen.