Het verhaal volgt het gebaande pad der animatiefiguren die genoeg hebben van
hun beperkingen. Droom groot! Die gedachte was al de motor achter de avonturen
in onder andere
Ratatouille,
Happy Feet en
Kung Fu Panda, en nu wil ook weekdier Turbo (met de stem van
Ryan Reynolds) meer bereiken dan in eerste instantie goed voor hem lijkt.
Elke dag mijmert hij tijdens zijn werk in de tomatenplantage over deelname aan
de Indy 500-race. Maar zelfs als hij door een ongeluk opeens over superkrachten
beschikt en zijn slijmsporen veranderen in neon snelheidsstrepen, heeft hij nog
heel wat obstakels te overwinnen voor hij daadwerkelijk als eerste de finish
passeert.
Nieuwe ideeën zijn schaars in de animatiewereld, en dus
lijkt het tegenwoordig vaak een kwestie van ingenieus kopiëren uit reeds
bestaande films. Turbo heeft vooral veel weg van
Cars. Waar Pixar het echter lukte om hoofdpersonage Lightning McQueen
diepgang en een hart mee te geven, daar blijft Turbo een oppervlakkig figuurtje
. Eigenlijk is hij maar een egoïstische eigenwijs die per se zijn zin wil
doordrukken en daarbij volledig leunt op prestatieverhogende middelen en
andermans hulp.
Het helpt ook niet dat Turbo weinig iconische waarde
heeft. Niets aan de slak blijft in de herinnering hangen. Toegegeven, zonder
armen en benen, en dus weinig variatie in lichaamshouding, hebben de
computerkunstenaars ook weinig om mee te werken. Heel af en toe weten ze de film
via vindingrijke omweggetjes iets eigens mee te geven, zoals tijdens een scène
waarin Turbo het in een koortsachtige fantasie opneemt tegen een grasmaaier.
Maar op deze en een paar andere geslaagde grappen na levert Turbo vooral oud
nieuws. Niet dat dat de primaire doelgroep iets zal boeien: het beweegt, is luid
en uitermate kleurrijk, en dat is meer dan genoeg voor de jonkies.
In een universum waar ratten koken, pinguïns dansen en pandaberen kungfu beoefenen, kortom, een universum waar logica moet wijken voor animatievermaak, is ook nog wel plek voor een racende slak. Maar het avontuur van slak Turbo (dat zowel in de originele als in een nagesynchroniseerde versie draait) is binnen het genre bepaald geen hoogvlieger.