De film kwam er niet zomaar, toont Saving Mr. Banks.
Walt Disney, hier gespeeld door
Tom Hanks, moet nogal wat moeite doen om de rechten te bemachtigen van het
personage uit de serie kinderboeken van Pamela Travers. De schrijfster (
Emma Thompson) moet aanvankelijk niets hebben van de kinderdroomfabriek, en
wil koste wat het kost voorkomen dat haar geliefde creatie verwordt tot een
onnozel tekenfilmfiguurtje. Pas na twintig jaar aandringen, en gebukt onder
geldproblemen, stemt ze toe naar Amerika te komen voor onderhandelingen over een
filmbewerking.
In de twee weken die ze in Los Angeles verblijft,
botst de norse Travers op komische wijze met de kinderlijke Disney én zijn
creatieve team. (Onder de aftiteling zijn geluidsopnamen van de echte Travers te
horen, die bewijzen hoe griezelig accuraat Thompsons vertolking is.) Terwijl de
schrijfster ontdooit en zelfs begint te geloven in het script, komen
beeldfragmenten en ruwe versies van succesnummers uit de klassieker voorbij. Een
slimme zet, want door middel van associaties en herinneringen bij de kijker
worden zo reeds bestaande gevoelens van vreugde en warmte op deze nieuwe film
geprojecteerd.
Diverse flashbacks naar Travers' jeugd bieden een
kijkje in haar gekwelde ziel en laten daarmee zien hoe het verleden verhalen kan
vormgeven. Als klein meisje groeit Pamela op in Australië, waar haar regelmatig
werkloze vader op de dampen van zijn alcoholverslaving complete
fantasiewerelden creëert voor zijn kroost. Zo brengt hij een verhalenvertelster
voort die haar verbeelding onbewust koppelt aan opgelopen trauma's.
Colin Farrell speelt die vader met verve, maar zijn optreden sneeuwt onder
door de bombast waarmee deze verhaallijn wordt gebracht. Overbelichte beelden,
in slow motion vallende peren en overdadige muziek van componist
Thomas Newman maken het geheel veel te kitscherig.
En zo is
meer in de film net te vet aangezet. De meeste personages hebben zulke
uitvergrote karaktereigenschappen dat ze akelig in de buurt van tekenfilmfiguren
komen. Walt is goed, Travers is slecht en het creatieve team zingt en danst. Op
zich past dat prima in een film van en over Disney, maar samen met het net wat
te gelikte einde levert het een wel heel zoet drama op.
In 2014 is het precies vijftig jaar geleden dat Mary Poppins over de bioscoopdoeken vloog. Dat wordt gevierd met de film Saving Mr. Banks, waarin de sprookjesachtige ontstaansgeschiedenis van de musical rond de magische kinderjuffrouw uit de doeken wordt gedaan.