Het is niet dat ze niet proberen afscheid te nemen, de naar liefde hunkerende
Graciela, de dienstbare maar opdringerige goedzak Rodolfo en de puberende Ana.
Maar het lukt niet, ook al is het nu tien jaar geleden dat Graciela en Rodolfo
besloten uit elkaar te gaan. Waarom ze ooit bij elkaar kwamen en Ana werd
geboren, wordt niet uitgelegd. Hoeft ook niet. Zo gaan die dingen. Het tekent 3’
s terughoudende stijl. Gebeurtenissen leveren geen afgerond eind, geen conclusie
, geen verhelderende momenten. Dingen gebeuren, tijd verstrijkt. Het heeft iets
religieus om te proberen overal zin aan te ontlenen.
Dat gebeurt
hier dus niet. Mensen sjokken door het leven in de films van de Uruguayaan Pablo
Stoll. En soms suggereert zelfs dat nog te veel snelheid, zoals in
Whisky uit 2004, waarmee Stoll en zijn vroeggestorven coregisseur Juan
Pablo Rebella dat jaar in Cannes een van de hoogtepunten waren. 3 heeft meer
vaart, maar dezelfde onbestemdheid.
Wat de film zo speciaal maakt,
is dat er eigenlijk geen middelpunt is. Het is een serie fragmenten, scherven
van iets dat ooit heel was. Graciela, Rodolfo en Ana zijn de hoofdpersonages en
tegelijk zijn het de bijfiguren van de film. Zoals ze dat ook in elkaars leven
zijn. Komisch hoe de een het appartement binnenloopt waar Ana met haar moeder
woont en de ander weer vertrekt. Alsof ze nooit meer in dezelfde ruimte kunnen
zijn. Stoll speelt zo een paar keer met die ruimte op het scherm: zoals wanneer
Rodolfo onverwachts aan de rand van het scherm opduikt, omdat ie op de bank lag
waar niemand hem zag, ook de camera niet. Ze leven in de marges van elkaars
bestaan. Offscreen van de ander. En ondertussen doen ze stuntelige pogingen om
nieuwe hoofdpersonen te vinden. Andere mensen om mee weg te lopen.
Maar of ze willen of niet, ze zijn met elkaar verbonden. Daarin schuilt iets
tragisch, maar ook iets prachtig melancholisch. Het komt allemaal samen in dat
beeld aan het eind van drie mensen middagslapend op een bed, als in een
stilleven. Daar liggen ze dan, Falling Apart Together. Ook een liedje trouwens.
De valse cover van ‘Never Can Say Goodbye’ aan het eind van 3, vat de film prachtig samen. Want dat zijn de drie van elkaar vervreemde levens van de man, de vrouw en de dochter ook: valse covers. Lijkt het. Want covers van wat dan? Van echte levens? Van ideale levens? Wie het weet mag het zeggen.