De verwachtingen stegen nog eens toen vervolgens acteurs als
Michael Fassbender,
Penélope Cruz,
Brad Pitt,
Cameron Diaz en
Javier Bardem werden aangetrokken, en Ridley Scott (Blade Runner, Alien)
ging regisseren. Maar helaas blijken literatuur en film weer eens behoorlijk
verschillende disciplines.
' Diamonds are ultimately defined by
their flaws,' onderwijst
Bruno Ganz in een bijrolletje. Het is één van de metaforen die in de vele
existentialistische mijmeringen voorbijkomt en de tentakels der symboliek
uitslaat in het cynische universum van McCarthy. Want gebreken, daar weten zijn
hoofdpersonages alles van. In zijn wereld is de mens slechts een verzameling
imperfecties, gecorrumpeerd door macht, gierigheid en seks. Het levert een
aantal kille figuren op waar je als kijker weinig binding mee hebt.
The Counselor (Michael Fassbender), die vooral veel ongevraagd advies krijgt van
de andere personages, is een succesvolle advocaat die wat extra geld nodig
heeft om de perfecte verlovingsring te kunnen kopen. Hij besluit daarom eenmalig
mee te doen met een drugsdeal van zijn vriend Reiner (Javier Bardem). Maar
Bardem, die met een stekelvarkencoupe een nieuw hoogtepunt toevoegt aan zijn
reeks bizarre filmkapsels, waarschuwt hem opzichtig. In deze wereld verlies je,
letterlijk of figuurlijk, snel het hoofd. Natuurlijk gaan de zaken mis en
vervolgens van kwaad tot erger.
Filmconventies zijn, op wat
archetypes na, niet aan McCarthy besteed. Dat is soms verfrissend, bijvoorbeeld
als je verhaaltechnisch weinig houvast krijgt en alles zelf een beetje bij
elkaar moet puzzelen, maar maakt de film tegelijk problematisch. Zijn ellenlange
, allesoverheersende dialogen zijn afstandelijk en lijken pogingen om volledige
hoofdstukken tekst te comprimeren in enkele minuten op het scherm. Daar zit af
en toe een fijne uiteenzetting tussen over kapitalisme en het kwaad in de
mensheid, maar slaat ook regelmatig door naar saai en pretentieus gezwets.
Verlossing van deze praatgroepjes komt in de vorm van wat actie. De ene keer is
dat een achtervolging, de andere keer is dat Cameron Diaz die zich bevredigt op
de autoruit van een Ferrari, en in alle gevallen klinkt dat veel spannender dan
het daadwerkelijk is. Het voelt plichtmatig en klinisch en zelfs de regie van
Ridley Scott, vol prachtig gestileerde shots en settings, kan er geen hartslag
in krijgen. McCarthy's compacte en gelaagde stijl mag dan literaire
meesterwerken opleveren, voor goede cinema is er een grondige vertaalslag nodig.
Cormac McCarthy won in 2007 een Pulitzer voor zijn door John Hillcoat verfilmde roman The Road, en leverde in datzelfde jaar het bronmateriaal voor het meesterwerk No Country for Old Men van de gebroeders Coen. Toen de inmiddels tachtigjarige schrijver zelf een kant en klaar scenario afleverde voor een drugsthriller, waren de verwachtingen vanzelfsprekend hooggespannen.