De Britse theaterproducent Cameron Mackintosh, verantwoordelijk voor dat
succes, was ook de drijvende kracht achter de nu verschijnende filmbewerking van
die musical - gebaseerd op de originele versie van het Franse duo Boublil &
Schönberg.
Voor de regie van de film werd de Britse regisseur Tom
Hooper aangesteld, die twee jaar geleden een Oscar won voor
The King’s Speech. Hij dacht dat de filmversie aan dramatische kracht zou
winnen als de acteurs ‘live’ op de set zouden zingen. Een ongebruikelijke en
riskante keuze die bijzonder goed uit blijkt te pakken. Zingen en acteren
versterken elkaar door een mix van realisme en theatraliteit. Die mix is ook
terug te vinden in de settings, waar modderige buitenscènes worden afgewisseld
met studiodecors en digitale effecten. Het resultaat is daar op z’n best magisch
realistisch, maar oogt vaker artificieel episch.
De film gaat
meteen vlot van start. Om de tien minuten is er iemand in tranen. Dat is geen
punt zolang het drama overtuigt. En dat doet het aanvankelijk, nog geholpen door
het verrassingseffect dat Hollywoodsterren als
Hugh Jackman (Jean Valjean),
Russell Crowe (politiecommissaris Javert) en
Anne Hathaway (Fantine) verdienstelijke zangstemmen in huis blijken te
hebben. Waar de acteerprestaties intens zijn, zal alleen een zeurpiet over
imperfecties vallen.
Solo’s zijn gevangen in sobere, intieme close-
ups en Jackman draagt de film als een spetterende Valjean. Tot Hathaway - met
haar ook al ‘live’ op de set gekortwiekte haar een volbloed kruising tussen
Julie Andrews en Jeanne d’Arc - het hoogtepunt kaapt met haar in wanhoop
gedrenkte ‘I Dreamed a Dream’. Zowel Hathaway als Jackman sleepten Golden Globe-
nominaties binnen voor hun rollen en worden her en der al getipt voor een Oscar
.
In de tweede helft van de film verslapt de spanningsboog wanneer
de aandacht verschuift van Valjean naar de romance tussen de jongvolwassen
Cosette (
Amanda Seyfried) en de opstandige student Marius (
Eddie Redmayne). Russell Crowe doet wat mat aan als de in verwarring
gebrachte politiechef Javert. En er zit minder ‘lucht’ in dit deel door een
verminderd gebruik van totalen. Wat op den duur ook stoort, is de in de hogere
registers nasaal uitslaande stem van Jackman.
Het heeft tenslotte
wel wat decadents dat het tot mededogen oproepende meesterwerk van Victor Hugo
over de door zijn ‘papieren status’ geplaagde Valjean vandaag de dag gelijk
staat aan rinkelende kassa’s, terwijl op een paar kilometer afstand de sociale
outcasts van deze tijd worstelen met hún ‘papieren status’ zonder dat iemand
daar ook maar een stuiver voor geeft
Jean Valjean, de voorwaardelijk vrijgelaten held van Victor Hugo’s klassieke protestroman Les Misérables, de door armoede tot prostitutie gedwongen Fantine en haar dochter Cosette zijn tegenwoordig vooral bij het grote publiek bekend dankzij ’s werelds langstlopende, gelijknamige theatermusical.