Na een korte proloog waarin iemand zijn dochter levend verbrandt – later
wordt duidelijk waarom – komen vijf oude vrienden bij elkaar in een hut in het
bos om een van hen cold turkey van de heroïne af te helpen. Onder de hut vinden
ze dan het in mensenhuid gebonden Boek van de Doden, waarna iemand op het
lumineuze idee komt de tekst hardop uit te spreken, daarmee onwetend een
verschrikkelijke demon tot leven wekkend.
De charmante houtje-
touwtje uitstraling die het gevolg was van Raimi's extreem lage budget van 90.
000 dollar, en die van
The Evil Dead een culthit maakte die in 1982 zelfs in Cannes werd vertoond,
is verdwenen. Dat moest ook wel, want de makers beschikten voor deze remake over
meer dan zeventien miljoen dollar, onder meer dankzij Raimi's eigen
productiebedrijf Ghost House. Alvarez geeft er een mooi uitgelichte, puntig
geschreven film voor terug, zonder de popculturele verwijzingen en knipogen uit
metahorrorfilms als
The Cabin in the Woods.
Hoewel de personages meer kleur en
diepte hebben, en er beter geacteerd wordt dan door de houterige amateurs in het
origineel, doet het er voor de kijker weinig toe wiens ledematen wanneer op de
grond belanden of wie dan weer met het spijkerpistool bewerkt wordt. Het genot
van de film schuilt in de sfeer en z'n voorspelbaarheid, in het weten dát
ledematen op de grond zullen belanden en dat er uiteindelijk maar één personage
overblijft. De filmmakers hebben er wel zichtbaar van genoten om met de
verwachtingen te stoeien door wat extra hectoliters bloed te gebruiken en door
de kettingzaag net weer creatiever in te zetten dan Raimi deed.
Dat
Alvarez sterk is in het creëren van sfeer is geen verrassing. De Uruguayaan werd
in 2009 ontdekt toen zijn korte film Panic Attack! via YouTube de wereld
overging. Aan een paar goed geregisseerde shots had hij genoeg om een schijnbaar
professionele sciencefictionfilm te maken. Diezelfde kunst van het weglaten
maakt van Evil Dead een succesnummer dat in de VS al drie keer zijn budget
terugverdiende. Speels op precies de juiste momenten en met een stuwende vaart
dendert dit offerfeest op z'n bloederige climax af.
Een hut in het bos, een groep jongens en meisjes, wat tuingereedschap en één Boek van de Doden. Fede Alvarez recyclet de belangrijkste ingrediënten van Sam Raimi's horrorklassieker uit 1981 tot een nieuw, extravagant splatterfest.