Het lijkt wat veel eer voor een acteur wiens gloriejaren toch al meer dan een
decennium achter hem liggen. Maar Arbitrage was ondanks een beperkte release in
de Amerikaanse filmtheaters en een klein budget ('slechts' twaalf miljoen
dollar) een opvallend succes – met dank aan video on demand en een hoop
positieve mond-tot-mondreclame – en leverde
Gere zowaar weer eens een Golden Globe-nominatie op.
Gere speelt
in Arbitrage een personage dat hij inmiddels kan dromen: charmeur en gelikte
zakenman Robert Miller, een miljardair die zijn fortuin vergaarde met zijn eigen
hedgefonds maar door een rampzalige belegging en geknoei met de boekhouding op
het punt staat zijn levenswerk te verkopen. Als hij tijdens een nachtelijke
autorit de macht over het stuur verliest en ontdekt dat zijn Franse maîtresse
het ongeluk niet heeft overleefd, denkt hij dan ook niet lang na voor hij het
portier opentrapt en wegvlucht, om negatieve publiciteit rondom de miljoenendeal
te voorkomen.
Natuurlijk is de politie hem al snel op het spoor, in
de persoon van detective Michael Bryer (
Tim Roth), het type dat nooit loslaat en er alles voor over heeft om 'één
van die rijke klootzakken' achter slot en grendel te krijgen. Maar de grootste
bedreiging is misschien nog wel zijn eigen dochter Brooke (voormalig Goldman
Sachs-stagiaire
Brit Marling), die langzaamaan de puzzelstukjes rondom een eigenaardige fout
in de boeken van vaders bedrijf op de juiste plaats begint te leggen.
Op papier is het een slimme zet van debuterend regisseur Nicholas Jarecki, om
het gevaar van twee kanten te laten komen – miljoenenfraude alleen is blijkbaar
niet spannend genoeg – en zo zijn protagonist steeds verder in het nauw te
drijven. Maar in de praktijk werkt het niet, omdat beide verhaallijnen maar half
worden uitgewerkt, en veel interessante personages (onder wie Roberts door
Susan Sarandon gespeelde echtgenote) tot een figurantenrol zijn veroordeeld
.
Dat de film verder vrij flets en ongeïnspireerd oogt en klinkt –
de soundtrack van Cliff Martinez lijkt rechtstreeks uit de la 'willekeurige
psychologische thriller' afkomstig – helpt ook niet mee. Voorspelbare middelmaat
is het, met enkel Gere die er bovenuit springt. Aardig voor op televisie, maar
niet bioscoopwaardig.
'Amsterdam welcomes Mr. Richard Gere,' stond de afgelopen dagen op de abri's in de hoofdstad te lezen, naar aanleiding van zijn aanwezigheid bij de première van Arbitrage in Tuschinski, en een optreden in NTR's College Tour.