The Croods noemen ze zichzelf, het gezin bestaande uit vader Grug (
Nicolas Cage), moeder Ugga (
Catherine Keener), hun drie kinderen en de stokoude oma Gran. Waar alle
andere Neanderthalers in de wijde omtrek aan een verkoudheid, muggenbeten of
zandslangen ten onder zijn gegaan, daar heeft Grug met zijn vaste mantra 'angst
is goed, verandering is slecht' zijn familie voorlopig in leven weten te houden
.
Maar rebelse tiener Eep (
Emma Stone) wil meer dan slechts overleven, moedeloos wordt ze van het
angsthazengedrag van haar vader. Avond na avond jaagt ze tussen de rotsspleten
de laatste restjes zonlicht na, dromend van een groot avontuur.
Het
splijten van de continenten, met een verwoeste grot tot gevolg, doet haar wensen
uiteindelijk in vervulling gaan. De dorre woestenij en het hol dat ze zo lang
heeft verfoeid, worden noodgedwongen ingeruild voor een overweldigend kleurrijke
– maar niet minder gevaarlijke – jungle, op zoek naar een nieuwe thuishaven.
Een vrolijk rondstuiterende achtbaanrit door diverse decors is wat volgt, vol
Flintstone-esque anachronismen en Looney Tunes-achtige slapstick. Haast geen
moment rust wordt het gezin – en de kijker – gegund, met de vliegende piranha's
, reusachtige katten en boksende apen die overal op de loer liggen, en de
tektonische verschuivingen die hen blijven achtervolgen.
Heel
spaarzaam komt de film even tot stilstand om de nodige familieperikelen te
bespreken, vooral veroorzaakt door nieuwkomer Guy (
Ryan Reynolds), die met zijn talloze uitvindingen – onder meer vuur,
schoenen en een levende luiaard als riem – onbedoeld de plaats van Grug als
alfamannetje inneemt.
Dat zijn echter niet de momenten waar The
Croods het van moet hebben. De grappen zijn niet zo
dwaas en verrassend
als in Ice Age, het drama is niet zo verfijnd als in de Pixar-films, en te veel
personages eindigen net zo zoutloos en oninteressant als ze begonnen.
Maar de scènes waarin regisseurs Chris Sanders en Kirk De Micco, à la James
Cameron in Avatar, de disfunctionele familie in het onbekende plaatsen, maken
veel goed. Verbazing en verwondering over de unieke flora en fauna voeren dan de
boventoon. The Croods wordt een fraai prentenboek, waar in elke hoek wel iets
gebeurt en waarin telkens weer iets nieuws te ontdekken valt.
Vooral voor de jongste kijkers dus.
Puberende dochters die hun eigen deel van de grot opeisen, overbeschermende vaders en vervelende schoonmoeders: ook de prehistorische mens in DreamWorks' nieuwste 3D-animatiefilm blijft het niet bespaard.