Samen met scenarist Billy Ray (
Shattered Glass) bewerkte regisseur Paul Greengrass (
The Bourne Supremacy) het non-fictieboek A Captain's Duty: Somali Pirates,
Navy SEALS, and Dangerous Days at Sea tot een spannende actiethriller doordrenkt
van menselijkheid. Hoofdrolspeler
Tom Hanks kreeg de kans netjes op tijd voor de Oscarnominaties zijn
visitekaartje af te geven.
Greengrass introduceert zijn
belangrijkste hoofdrolspelers in hun natuurlijke omgeving. Rich Phillips (Tom
Hanks) keuvelt met zijn vrouw over het leven, terwijl kaper Muse (sterk gespeeld
door nieuwkomer Barkhad Abdi) zijn dag begint in Somalië. De personages krijgen
steeds meer achtergrondinformatie en emotionele diepgang mee, waardoor de
confrontatie tussen de twee nooit een te simpele kwestie wordt van 'goed versus
slecht'. Stiekem hoop je zo nu en dan zelfs op een succesje voor de kapers, en
in ieder geval sta je meer dan eens stil bij hun motieven.
Natuurlijk blijft Hanks dé persoon met wie we moeten meeleven. En dat maakt de
acteur ons heel makkelijk. Zijn misplaatste accent even buiten beschouwing
gelaten, weet hij met minimalistisch spel overtuigend zowel heldhaftigheid als
de breekbare keerzijde daarvan te laten zien. Als zijn schip wordt aangevallen
door gewapende mannen, schemeren wanhoop en angst subtiel door zijn koelbloedige
optreden heen.
Hoewel er altijd veel ruimte is voor menselijkheid
in zijn films, is Greengrass vooral een meester van de actiefilm. Met zijn
kenmerkende stijl van handheld camerawerk, snelle montage en een perfect gevoel
voor timing, creëert hij een gecontroleerde chaos, waarin de spanning steeds
intenser wordt opgevoerd. Het ene moment levert dat een knap gechoreografeerd
kat-en-muisspel op, waarbij verschillende partijen elkaar te slim af proberen te
zijn, het volgende een ijzingwekkende gijzelingssituatie.
De Britse
regisseur maakt, net als eerder in de 9/11-rampenfilm
United 93, slim gebruik van de ruimtes waarin alles zich afspeelt. De
labyrintische gangen van het schip, de slecht verlichte machinekamers en later
een reddingsboot – alles werkt mee aan de onheilspellende, claustrofobische
sfeer. Greengrass speelt bovendien een interessant spel met schaal en
camerahoeken; grootte blijkt relatief en machtsverhoudingen kunnen door een paar
details volledig omdraaien.
In het actierijke slot liggen
vergelijkingen met films als
Argo en
Zero Dark Thirty voor de hand, en wordt de toon misschien wat
propagandistisch. Toch is Captain Phillips door de regie van Greengrass vooral
een verhaal over overleven. Het is niet zozeer de actie, maar de emotie die voor
de echte climax zorgt. En die galmt nog lang na.
Geen swashbuckling Johnny Depp-praktijken, maar op qat kauwende Somaliërs met machinegeweren die een vrachtschip overvallen, dat is piraterij in de 21ste eeuw.