Craig is het type onafhankelijke vakman dat planken zaagt van de bomen die
hij eigenhandig heeft geveld. Hij houdt wat vleeskoeien en verdient iets aan de
aardbeien die hij jaarlijks verbouwt. Zijn vrouw kweekt paprika's en 's ochtends
rapen ze kakelverse eitjes in het kippenhok. Huizen bouwen leerde Craig van
zijn vader, een scheepsbouwer die alles van hout en constructies wist. Nu zijn
vrouw (
Geneviève Bujold) vergeetachtig raakt, wil hij een kleinere, gelijkvloerse
woning bouwen zodat ze na ruim zestig jaar huwelijk samen kunnen blijven.
Bemoeizucht van bureaucratische ambtenaren en overbezorgde kinderen bedreigen
echter hun onafhankelijkheid en vrijheid.
Still Mine is een
honingzoete, romantische feelgoodfilm die van het landleven de veelgeziene
idylle maakt met houten huizen, patchwork dekens, houtkachels en goedmoedig
mopperende opa's. Zoals zoveel films over zestigplussers, gaat het over
levenslust en hoe de ongemakken van een zekere leeftijd het hoofd wordt geboden
.
Het verhaal, dat begint en eindigt in de rechtszaal, is als z'n
protagonist: eenvoudig en oprecht. Het camerawerk is conventioneel, met warme
kleuren voor Craigs thuisomgeving en killere tinten waar hij minder op zijn
gemak is. De soundtrack voorziet in authentieke klanken van gitaar, viool en
pijporgel, uitmondend in een nummer van Mumford & Sons aan het slot. Inventief
is de film alleen in de scènes waarin Craig en Irene fysiek van elkaar
gescheiden zijn, maar in gedachten een gesprek voeren over gedeelde
herinneringen.
Dat de waargebeurde Canadese telefilm de clichés niettemin weet te ontstijgen, dankt hij aan drie dingen. Het personage van Craig, die koppigheid koppelt aan realiteitszin en wars is van gezeur over leeftijd. De geweldige présence van de charismatische Cromwell (de boer uit Babe, politiechef uit L.A. Confidential), die alleen al met zijn wenkbrauwen een staalkaart aan emoties vertegenwoordigt. En aan het feit dat het belangrijkste thema van deze film niet ouderdom is, maar vrijheid en vertrouwen in eigen kunnen versus doorgeschoten 21ste eeuwse bureaucratie – iets waar we allemaal over mee kunnen praten. 'Leeftijd is een abstractie. Geen dwangbuis,' zegt Craig. En zo zit het ook met de wet.