Norris is van dezelfde generatie als
Sam Mendes en
Stephen Daldry. Die verdienden ook eerst hun sporen in de Britse
theaterwereld voor ze hun gedenkwaardige speelfilmdebuten
American Beauty (1999) en
Billy Elliot (2000) maakten. Met zijn diep menselijke drama, indrukwekkende
rolbezetting en gevoel voor detail past Norris met Broken moeiteloos in dat
rijtje. De film opende de Semaine de la Critique in Cannes en werd bij de
British Independent Film Awards uitgeroepen tot beste film.
Tienertomboy Skunk, met verve vertolkt door nieuwkomer Eloise Laurence, woont
met haar liefdevolle vader Archie (een mooie rol van
Tim Roth), oudere broer en inwonende au-pair aan een pleintje in de suburbs
van Noord-London, niet ver van een autosloperij waar ze regelmatig uithangt. Ze
heeft een zwak voor de wat simpele overbuurjongen Rick (Robert Emms), die op een
dag uit het niets in elkaar wordt geslagen door de agressieve buurman Mr.
Oswald (
Rory Kinnear). Die brengt in z’n eentje zijn drie grofgebekte tienerdochters
groot. Het incident markeert het begin van een reeks gebeurtenissen die Skunks
laatste zomer als kind inluiden. Eenmaal op de middelbare school krijgt ze het
aan de stok met de jongste telg uit het asociale gezin.
Broken gaat
over onrecht en veerkracht, is liefdevol warm en griezelig duister tegelijk,
soms surrealistisch onwerkelijk, en ook nog grappig. Een knappe combinatie die
werkt omdat we door de ogen van de jonge Skunk de wereld vol vertrouwen tegemoet
zien, maar net als zij de achtergronden daarvan niet precies kennen. Zowel
liefde als onheil kunnen zo elk moment verpletterend toeslaan, zoals de
sloopkraan zijn arm met kracht op autokarkassen slaat. Positie kiezen, opkomen
voor je geliefden of daar de moed niet toe vinden, zijn voor de volwassen
personages in dit verhaal even wezenlijk als voor de jonge Skunk.
De
film is een bewerking van het gelijknamige romandebuut van Daniel Clay, die dat
weer losjes baseerde op de klassieker To Kill a Mockingbird. Regisseur Norris
kleurt zijn drama met ultrakorte shots van een omgevallen emmer of uitfloepende
straatlantaarn, ziet dan weer vreemde schoonheid in een streetdancende jongen op
een lege parkeerplaats. Blur-frontman Damon Albarn leverde de bitterzoete
soundtrack met enkele betoverende songs die hoofdrolspeelster Eloise Laurence
inzong: ‘When I’m really old, and when my head falls out, I’ll stick it back
with a spoon – from the marmalade you made.’ Gruwelijk en zoet tegelijk. Dat is
Broken ten voeten uit.
‘Bang zijn, maar het toch doen.’ Dat is de definitie van moed die de elfjarige Skunk geeft in Broken, het ijzersterke speelfilmdebuut rond dat thema van de Britse theaterregisseur Rufus Norris.