Goed, dat is wel een heel letterlijke interpretatie van This Is 40 – de film
wordt niet gepresenteerd als Apatow's autobiografie. Maar de slice of life over
een stel dat zo'n twintig jaar samen is en huiverig op de middelbare leeftijd
afkoerst, is evident uit het leven gegrepen. En het feit dat Apatow, die de film
schreef, regisseerde en produceerde, zijn eigen vrouw (actrice
Leslie Mann) en dochters in de hoofdrollen castte, maakt op z'n minst
nieuwsgierig naar de relatie met de werkelijkheid.
Niet dat het
verder veel uitmaakt: de beslommeringen van hoofdpersonen Pete en Debbie zijn
behoorlijk universeel. Het stel dook al eerder op in Apatow's komedie
Knocked Up, als vrienden van de door Seth Rogen gespeelde lapzwans die een
onenightstand bezwangert. This Is 40 wordt dan ook aangekondigd als 'the sort-of
sequel to Knocked Up' –
Rogen doet ditmaal niet mee, maar diverse randfiguren uit die eerdere film
wel.
Het is intussen vijf jaar later, de kinderen hebben (bijna) de
puberteit bereikt, en Pete en Debbie op hun beurt de gevreesde leeftijd van
veertig. Voor Debbie is dit aanleiding wat veranderingen door te voeren: niet
meer roken (zij), niet meer snoepen (hij), niet meer eindeloos Facebooken (de
kids), meer quality time met elkaar, enzovoorts. Pete, een typische Apatow-man
die liever lui dan moe is, vindt het allemaal wel best. Als baas van een
slechtlopend platenlabeltje heeft hij al genoeg aan zijn hoofd.
Moet
je de veertig zijn gepasseerd om te kunnen genieten van This Is 40? Nee, maar
het helpt wel om ervaring te hebben met een langdurige relatie en/of kinderen in
huis. Want daar gaat het voornamelijk over: samenleven, opvoeden,
verantwoordelijkheid nemen. Dat de hoofdpersonen dit doen met (heel veel) vallen
en opstaan, houdt de boel herkenbaar en luchtig. En al is de humor subtieler
dan in eerdere Apatow-producties, er zijn nog ruim voldoende platte en pijnlijke
grappen om dreigend sentiment in de kiem te smoren.
Het enige wat
eigenlijk ontbreekt is een goed, compact verhaal. Pete en Debbie zijn
geloofwaardig en redelijk sympathiek, het is geen straf ruim twee uur met hen
door te brengen, maar het kabbelt allemaal wel. Als This Is 40 een roman was
geweest, had er een strenge redacteur overheen gemoeten.
Dat de film
de vergelijking met een roman aankan, geeft tegelijk aan wat er sterk aan is:
Apatow registreert als een auteur. Hij heeft een haarscherpe blik op zaken als
man-vrouwverschillen, opvoeding en popcultuur. En ach, dat hij zijn observaties
over het rommelige leven niet in een gepolijst pakketje presenteert, heeft ook
wel weer een toepasselijke charme.
Voor acteur Paul Rudd moet het een rare ervaring zijn geweest: allerlei pijnlijk intieme taferelen uit het gezinsleven van Judd Apatow naspelen, mét diens echte vrouw en kinderen, terwijl de filmmaker zelf vanachter de camera toekijkt.