Een gedeprimeerde
Philip Seymour Hoffman liep in Love Liza niet alleen met zijn ziel onder z'n
arm, maar ook met de ongeopende afscheidsbrief van zijn vrouw die zelfmoord
pleegde. In een poging zijn verslaving aan benzine snuiven te verbergen, loog
hij dat de jerrycans in zijn huis voor zijn modelvlieghobby waren, wat tot
absurde situaties leidde. Hoffmans oudere broer Gordy schreef het op Sundance
bekroonde scenario.
Zeven jaar later volgde Louiso's tweede, de
genadeloos afgekraakte flop The Marc Pease Experience, met
Ben Stiller als gefrustreerde jeugdkoordirigent in een tenenkrommend
onlollige komedie. Louiso schreef zelf het scenario, samen met zwager Jacob
Koskoff.
Die uitglijer zou wel eens kunnen verklaren waarom nu
Louiso's derde, Hello I Must Be Going, elk risico vermijdt. Je zou zelfs kunnen
stellen dat de film, geschreven door zijn vrouw, tv-actrice Sarah Koskoff, een
milde variant is op het grimmigere Love Liza. Opnieuw gaat het om een
tragikomedie over een vastgelopen leven. Nu is de hoofdpersoon een kinderloze
vrouw van midden dertig, die weer bij haar ouders inwoont nadat haar man, een
succesvolle New Yorkse society-advocaat, haar heeft gedumpt.
Ook
deze Amy ontwikkelt een geheim: een stiekeme relatie met een negentienjarige
jongen met Bambi-ogen. Bijkomende complicatie is dat hij de stiefzoon is van een
belangrijke potentiële klant van haar vader – ook advocaat.
Met
haar mollige lijf en zijdezachte stem is Amy (gespeeld door
Melanie Lynskey uit
Heavenly Creatures) een beetje het ingetogen Amerikaanse, brunette zusje van
Bridget Jones. Of van
Melanie Griffith in
Working Girl. Alleen fluistervloekend in het donker toont ze haar emoties.
Net als Jones moet ze tussen de klippen van gewenst gedrag en goedbedoelde
bemoeienissen door zeilen om haar eigen weg en ware liefde te vinden.
Hello I Must Be Going – de titel is ontleend aan het liedje uit de Marx
Brothers-film
Animal Crackers, waar Amy graag naar kijkt – bewandelt platgetreden paden,
maar doet dat grotendeels vakkundig en charmant, op het truttige en
pretentieloze af. Dankzij de prettige toon en cast werkt de film als brave
publiekspleaser.
Toen bijrolacteur/filmmaker Todd Louiso ruim tien jaar geleden debuteerde met het sympathieke, bitterzoete Love Liza, werd die zwartkomische film in Amerika ten onrechte nogal lauwtjes ontvangen.