De mannen storten hun hulpeloze hart uit bij een vage bekende. De eerste twee
zijn oude vrienden, elkaar uit het oog verloren, maar nog steeds vertrouwd in
hun interactie. Binnen de minuut zijn ze aan het opbiechten hoe slecht het met
ze gaat. Dat is ongemakkelijk en oprecht, en verloopt precies zoals dat in het
echte leven zou kunnen plaatsvinden.
Dat geldt voor alle
gesprekken, slechts her en der is een komisch randje aangescherpt. Elk segment
vindt plaats in real time, en ontvouwt binnen enkele minuten complete levens en
werelden. Als een man bij zijn ex hun zoontje komt afzetten en stotterend zijn
hernieuwde liefde voor haar bekent, wordt in enkele zinnen de pijn van de
afgelopen jaren voelbaar. Zijn affaire, een gezin dat uit elkaar gereten werd,
de wederopstanding van een achtergelaten vrouw. Haar reacties verraden een
onvoorwaardelijke liefde voor haar ex, maar tevens een slechte afloop voor zijn
ego.
Met warmte en humor fileren de dialogen de (verdwijnende)
mannelijke identiteit. De film toont tevens de kracht van de vrouw die de psyche
van het andere geslacht doorziet. In een van de segmenten gaat op een kantoor
het gerucht dat een vrouwelijke collega ‘makkelijk’ is en een verlegen man
probeert daar opzichtig misbruik van te maken. De vrouw speelt het spelletje
even mee om hem vervolgens genadeloos af te straffen. Daarbij vernedert ze de
arme ziel tot op het bot, maar blijft ze altijd de sympathie van de kijker
houden.
Het einde, waarin alle mannen samenkomen op een feestje en
alles nog vluchtig even doorspreken, is minder sterk dan de losse delen ervoor.
Toch blijft Una pistola en cada mano, mede dankzij het sterke spel van een reeks
Spaanse veteranen, een hartverwarmend, grappig en verrassend relaas over het
zwakke geslacht.
Mannen en hun piemel, een vruchtbare combinatie voor drama en komedie. Zo dacht ook Cesc Gay, die met verschillende korte verhaaltjes over het onderwerp een prettige mozaïekfilm maakte. Elk segment draait om een al dan niet toevallige ontmoeting tussen mannen van middelbare leeftijd. Ieder van hen begeeft zich daarbij in een crisis van emotionele impotentie.