Die plot draait om de verdwijning van een schilderij van Goya met een waarde
van enkele tientallen miljoenen euro's. Ondanks de zware beveiliging bij
veilinghuis Christie's die door veilingmeester Simon (
James McAvoy) in de openingsscène rechtstreeks in de camera wordt uitgelegd
, wordt het doek een paar minuten later gestolen. Helaas voor de dieven –
waaronder Franck, gespeeld door een linke
Vincent Cassel – verdwijnt het doek ergens onderweg. Boyle geeft het verhaal
dan een bizarre twist. De enige manier om het schilderij terug te vinden is
Simon te hypnotiseren en de diefstal stap voor stap te reconstrueren. Enter de
mooie therapeute
Rosario Dawson.
Op dat moment heeft Boyle ons waar ie ons hebben
wil want vanaf nu raakt alles aan het schuiven. Realiteit en herinneringen
beginnen door elkaar te lopen. Personages blijken niet wie ze beweren te zijn en
worden gaandeweg sympathieker of onbetrouwbaarder, waardoor steeds vager wordt
wie nou wie belazert. Simons labyrintische geheugen blijkt bovendien bedrieglijk
zodat de ene herinnering door de andere wordt ingehaald en de kijker niets en
niemand meer vertrouwt.
Die grote kladderadatsch werkt lekker
desoriënterend maar Boyle overspeelt z'n hand. De snelheid waarmee de twists
elkaar opvolgen en de overdadige visuals lijken hier en daar op
afleidingsmanoeuvres die een rommelig scenario moeten verhullen. Het wordt zelfs
onbedoeld komisch als Rosario Dawson frontaal uit de kleren gaat en – geschoren
en al – klungelig erotisch op de camera afwandelt. En als even later in een
onverwacht slashermoment een hoofd van een romp wordt gehaald. Die zagen we niet
aankomen.
Trance kreeg in Groot-Brittannië veel kritiek. Misschien
omdat de film na Boyle's alom geprezen regie van de openingsceremonie van de
Olympische Spelen in Londen een te grote teleurstelling was. Toch is hier een
vakman aan het werk die weet wat je met een camera kunt en hoe je de vaart erin
moet houden. Hij leverde al met al een vermakelijke heistfilm met noirtinten af
, waarbij het tot de slotakte gissen blijft wie nou de femme of de homme fatale
is.
Twee uur in een achtbaan zitten waarvan het parcours ontworpen is door Escher. Dat is het gevoel dat je overhoudt aan Danny Boyle's Trance. Het is tegelijk een van de charmes én de zwakte van deze hyperkinetische heistfilm, die beter wordt als je de plot niet al te serieus neemt.