Tula is duidelijk een intelligente man. En rechtvaardig. Als aan het begin
van de opstand een Hollandse leraar wordt gedood, straft hij de daarvoor
verantwoordelijke opstandelingen. Tula is ook groot en sterk. En heeft een mooie
, intelligente vriendin: Speranza.
Kortom: Tula is te mooi om waar
te zijn. Hij is een symbool. Zoals de Hollanders ook een symbool zijn. Van alles
wat laag, laf en verachtelijk is. Gepersonifieerd in de door wijlen
Jeroen Willems gespeelde landeigenaar Van Uytrecht, op wiens plantage Tula
zo getergd wordt dat hij wel in opstand moet komen.
Toegegeven, er
zijn ook een paar goeie blanken (eigenlijk maar een: mevrouw Lesire, die haar
eigen slaaf behandelt als een werknemer en Tula en de opstandelingen onderdak
biedt) en een paar slechte zwarten. Maar die voelen als een scenariotruc.
Bedacht om kritiek dat de film te zwart-wit zou zijn te ondervangen. Maar waarom
toch die jongensboekverdeling in Goed en Kwaad? Alsof er nu nog iemand vóór
slavernij zou zijn…?
De muziek van de Brit
Guy Farley biedt ook al geen ruimte voor twijfel. Violen zijn drama, piano
is romantiek, paukenslagen zijn geweld.
Schrijver/producent/
regisseur Leinders (blank en in zijn jeugd woonde hij op Curaçao) maakte met
Tula: The Revolt zijn speelfilmdebuut en neemt de kijker te strak bij de hand.
Zo gunt hij ons niet de vrijheid om anders te denken en voelen dan hij. Wat
nogal ironisch is bij een film die zo nadrukkelijk over vrijheid gaat.
Omdat het dit jaar precies 150 jaar geleden is dat Nederland in Suriname en op
de Nederlandse Antillen de slavernij heeft afgeschaft, wacht ons later dit jaar
nóg een film over slavernij: Jean van de Velde's verfilming van Hoe duur was de
suiker van de Surinaamse schrijfster Cynthia McLeod. Deze film opent het
Nederlands Filmfestival en draait vanaf september in de bioscopen.
Op 17 augustus wordt op Curaçao tot op de dag van vandaag herdacht dat de slaaf Tula daar in 1795 een opstand tegen de Hollandse overheersers begon. En dat terwijl Tula, zo probeert hij in Jeroen Leinders' verfilming van die opstand keer op keer duidelijk te maken, helemaal geen opstand wil! Hij wil alleen met gouverneur De Veer praten omdat hij gehoord heeft dat de Fransen de Hollanders hebben verslagen en de Fransen de slavernij hebben afgeschaft. Waardoor – ipso facto – Tula een vrij man is.