En hij is blind, maar dat hadden de twee sportschooljongens er niet bij
gezegd toen ze de mooie, negentienjarige Bianca en haar broertje Tomas hun plan
voorlegden. Hun ouders zijn kortgeleden omgekomen bij een auto-ongeluk, en van
vaders pensioen kunnen ze nauwelijks rondkomen. Dus moet Bianca als
gezelschapsdame voor Maciste gaan werken, zijn vertrouwen winnen en vervolgens
uitvogelen waar hij het vermogen heeft verborgen dat hij tijdens zijn imposante
carrière verdiende met Hercules-achtige B-films.
Maciste is blind
; dat is geen onbelangrijk detail in Il futuro, na
Play (2005) en
Turistas (2009) de derde speelfilm van de Chileense regisseur Alicia
Scherson. In deze verfilming van de roman Una novelita lumpen van de in 2003
overleden Chileense schrijver en dichter Roberto Bolaño draait het namelijk niet
alleen om de onlosmakelijkheid van het verleden, het heden en de toekomst ('il
futuro'), maar voor een belangrijk deel om kijken en bekeken worden.
Tomas kijkt porno; de kijker ziet hem kijken. En ziet Bianca naar de kijkende
Tomas kijken; walgelijk vindt ze het. De mooie Bianca wordt zelf wellustig
bekeken door de sportschooljongens, die zonder echte uitnodiging bij haar en
Tomas zijn ingetrokken in het familieappartement in Rome. En Bianca, die vanaf
haar eerste bezoek steevast naakt door zijn duistere huis loopt, wordt op de een
of andere vreemde manier ook bekeken door de blinde Maciste. Eigenlijk is hij
de enige die haar echt ziet; die haar wél op waarde weet te schatten.
Het sfeerrijke, soms net wat al te gekunsteld-mysterieuze Il futuro werd begin
dit jaar door de kring van Nederlandse Filmjournalisten bekroond met de KNF
Award, en wordt nu tegelijk in de bioscopen, op dvd en via video-on-demand
uitgebracht. De belangrijkste troef is waarschijnlijk
Rutger Hauer als de blinde kluizenaar, met spierwit haar en een zijden
kamerjas die steevast open valt. Maar ook zijn tegenspeelster
Manuela Martelli is goed gecast; de jonge actrice overtuigt niet alleen
tegenover de oude, ervaren Hauer; zij is zo mooi dat ook menig kijker weinig
anders zal doen dan zich de film lang aan haar vergapen.
Hij is niet Italiaans, maar Engels of Australisch, en hij wordt Maciste genoemd. Of Mr. Maciste of Mr. Universe. Dat was hij namelijk ooit, Mr. Universe. Een filmster was hij ook; in de jaren zestig was hij wereldberoemd. Maar nu leeft hij teruggetrokken, in een kast van een huis.