De rust in de Negen Rijken is wedergekeerd na de gebeurtenissen uit The Avengers. Thors geadopteerde broer Loki zit veilig opgesloten in Asgards hypermoderne gevangenis. Maar een nieuw kwaad ligt alweer op de loer, in de persoon van Malekith, terroristenleider van de Dark Elves (en sufste slechterik in het Marvel-universum).
Met behulp van een mysterieus goedje genaamd de Aether wil fundamentalist Malekith de duisternis in het universum terug laten keren. Maar laat dat goedje zich nou net in het lichaam van Thors aardse vriendinnetje Jane (Natalie Portman) bevinden.
Qua plot verschilt The Dark World in feite niet veel van het eerste deel, met als grootste wijziging dat het nu Jane is die naar een voor haar onbekende wereld dient af te reizen. Verder is het verhaal net zo'n oninteressante kluwen van pseudowetenschappelijke sf-nonsens en mythologieverwijzingen als in 2011.
En toch is alles beter, vooral ook visueel, in vergelijking met het door Kenneth Branagh (Hamlet) geregisseerde eerste hoofdstuk. In handen van Amerikaan Alan Taylor, die in het verleden meerdere afleveringen van The Sopranos en Game of Thrones regisseerde, is Thor op-en-top popcornvermaak geworden, dat vooral uitblinkt in lompe humor en hilarische knipogen.
Neem de scène waarin Thor tijdens de beslissende slag in Londen de 'tube' neemt om terug naar het strijdperk te keren – het zou eigenlijk niet moeten kunnen. Dergelijke elementen wringen en schuren maar werken uiteindelijk wel, met dank aan het enorme tempo waarin alle grappen, grollen en donderslagen worden afgevuurd.
Naast het broederlijke gekissebis tussen Thor en Loki (een wederom fantastische Tom Hiddleston) zijn het vooral de kleinere rollen – onder anderen Jane's sarcastische stagiaire Darcy (Kat Dennings) en de doorgedraaide professor Selvig (Stellan Skarsgård) – die voor de beste momenten zorgen. Ook leuk: de cameo van de Ierse komiek Chris O'Dowd, bekend van Channel 4-serie The IT Crowd, als Jane's potentiële nieuwe liefde die krampachtig zijn best doet om haar de Noorse dondergod te doen vergeten.
Een komedie vermomd als superheldenspektakel, het blijkt een fantastische zet van Marvel te zijn.
Na het slappe eerste hoofdstuk in Marvels stripheldensaga over De Man met de Hamer uit 2011, dat vooral als proloog van ensemblespektakel The Avengers diende, heeft blonde superheld Thor eindelijk een volwaardige eigen film gekregen.