De makers van
Back to the Future,
Twelve Monkeys en
Groundhog Day slaagden daar bijvoorbeeld heel aardig in, terwijl de
tijdreislogica in films als
Timecop,
Timeline en
The Lake House vooral op de lachspieren werkt. Hoe brengt regisseur/
scenarist Richard Curtis (
Love Actually) het ervan af in zijn 'tijdreisromcom' About Time?
Reiziger van dienst is de 21-jarige Tim (
Domhnall Gleeson), die op een dag nogal formeel van zijn vader (
Bill Nighy) te horen krijgt dat de mannen in hun familie een bijzondere gave
hebben: als ze in een donkere ruimte gaan staan, de vuisten ballen en een
bepaalde herinnering bovenhalen, kunnen ze terugreizen naar dat bewuste moment.
De truc heeft wel beperkingen: naar de toekomst of het verre verleden afreizen
gaat niet.
De slagzin van About Time luidt: 'A new funny film about
love. With a bit of time travel.' Dat is vrij accuraat omschreven: het
tijdreizen wordt zo laks gepresenteerd dat het af en toe wel een gimmick lijkt
die achteraf aan het script is toegevoegd. Curtis heeft duidelijk meer interesse
voor zijn kleurrijke personages dan voor het fantasie-element. Tim gebruikt
zijn gave vooral om zijn ontluikende romance met de bijdehante Amerikaanse Mary
(
Rachel McAdams) op te krikken, wat tot komische momenten leidt, maar ook tot
de onvermijdelijke plotgaten en scènes zonder evidente clou.
Is dat
erg? Och, er staat veel leuks tegenover. De film kabbelt episodisch voort, maar
vermijdt een afgezaagde romcomstructuur, wat best verfrissend is. Sommige
personages en dialogen doen geforceerd 'quirky' aan, maar het script is gevatter
dan dat van veel Amerikaanse genregenoten.
En dan is er nog de
cast. Gleeson (zoon van
Brendan) en McAdams hebben samen een schattige, aanstekelijke chemie. En
Bill Nighy is cool en charmant als altijd. Zelfs het al te sentimentele slot
weet dankzij deze charismatische spelers te ontroeren.
Nee, About
Time zal niet worden toegevoegd aan de lijst van beste tijdreisfilms, maar als
bescheiden romantische comedy voldoet de film prima.
Altijd riskant, een tijdreisverhaal vertellen. Vroeg of laat stuit je onwillekeurig op verwarrende of onlogische plotelementen. Het is de kunst die zo soepel mogelijk te omzeilen, verklaren of camoufleren.