De nog jonge Rachid lijkt de draad van het normale leven weer op te willen
pakken in de stad. Tot hij contact zoekt met een apotheker (Khaled Benaissa).
Wat Rachid hem over de telefoon vertelt krijgen we niet te horen, maar we zien
wel de verpletterende impact die de boodschap op de apotheker heeft. Geleidelijk
ontspint zich hoe de betrokkenen zich tot elkaar verhouden en welke
geschiedenis zij met elkaar delen. De lang onderhuids gehouden spanningen
culmineren in een lange, explosieve rit van de hoofdpersonen door de woestijn
richting de bergen: daar liggen vertrek- en eindpunt van de film.
Het politiek en maatschappelijk geëngageerde oeuvre van de in Parijs wonende
Algerijnse cineast Merzak Allouache (1944) omvat twaalf speelfilms, een handvol
tv-films en enkele documentaires. The Repentant is pas de derde film van zijn
hand die de Nederlandse filmtheaters haalt, na zijn inmiddels klassieke parabel
Bab El-Oued City (1994) - over een jonge inwoner van de populaire wijk Bal
el Oued in Algiers die het aan de stok krijgt met de fundamentalisten - en de
komedie
Salut cousin! (1996) over twee Algerijnse neven in Parijs.
The
Repentant maakte Allouache naar eigen zeggen om te voorkomen dat de in Algerije
doodgezwegen periode van de bloedige burgeroorlog uit het gemeenschappelijke
geheugen verdwijnt. In een eerdere film (
L'autre monde uit 2001) veroordeelde hij ook al president Bouteflika's
amnestiewet voor extremisten die volgde op de vele moordpartijen en
verdwijningen van de beruchte jaren negentig. Het met bescheiden middelen
gemaakte The Repentant draaide hij in Algerije zonder steun van de culturele
autoriteiten. De film werd op verschillende buitenlandse festivals bekroond.
Allouache schetst los, genuanceerd en zelfverzekerd de contouren van de
tragedie van zijn land; van mensen die leven in lege huizen. Van meet af aan zet
hij een spanningsveld neer waar de kijker zich aanvankelijk zelf een weg door
moet banen. Maar naarmate de film vordert, sijpelt de woede over het grote,
onvergolden onrecht onverbiddelijker door in elk beeld.
Algerije 1999. Rachid de fundamentalistische rebel keert als spijtoptant terug uit de bergen. 'El hajj,' zegt zijn moeder. 'Moordenaar!' roepen andere dorpelingen. 'Nee,’ zegt Rachid, 'ik was er niet bij.' Of we Rachid (Nabil Asli) op zijn reebruine ogen mogen geloven, dat hij werkelijk spijt heeft, of dat hij de hypocriete opportunist is die zijn nieuwe baas hem vindt, blijft lange tijd in het ongewisse.